اثربخشی آموزش حل مسأله بر کاهش اضطراب ریاضی دانشآموزان با سبک شناختی وابسته به زمینه در سال تحصیلی 1392 ـ 1391
(ندگان)پدیدآور
ویسی کهره, سعیدایمانی, صدفکردنوقابی, رسولویسی پور, مسلمطهماسیان, هادیربیعی مصباح, عباسنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از این پژوهش شناسایی اثربخشی آموزش حل مسأله برکاهش اضطراب ریاضی دانشآموزان پسر با سبک شناختی وابسته به زمینه همدان بود. روش تحقیق در این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی بود. در این تحقیق از طرح تحقیق پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. در مرحله پیش آزمون 148 نفر آزمون اضطراب ریاضی را تکمیل کردند. سپس دانشآموزانی که مضطرب ریاضی شناخته شدند به منظور شناسایی دانشآموزان با سبک شناختی وابسته به زمینه، آزمون تصاویر پنهان ویتکین را تکمیل کردند. که تعداد 40 نفر از دانشآموزان با سبک شناختی وابسته به زمینه در دو گروه آزمایشی و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایشی به روش حل مسأله آموزش دیدند و گروه گواه هیچ گونه مداخلهای را ندیدند. نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای حل مسأله اضطراب ریاضی دانشآموزان پسر با سبک شناختی وابسته به زمینه را کاهش میدهد. بنابراین به کارگیری روش حل مسأله و مهارتهای آن میتوانیم اضطراب ریاضی دانشآموزان پسر با سبک شناختی وابسته به زمینه را کاهش دهیم.
کلید واژگان
حل مسألهاضطراب ریاضی
سبک شناختی وابسته به زمینه
شماره نشریه
46تاریخ نشر
2015-09-231394-07-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با همکاری (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران)سازمان پدید آورنده
1، 2، 5، 6 کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا همدان، همدان، ایران1، 2، 5، 6 کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا همدان، همدان، ایران
1دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه بوعلی سینا همدان، همدان، ایران
4 کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران
1، 2، 5، 6 کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا همدان، همدان، ایران
1، 2، 5، 6 کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا همدان، همدان، ایران
شاپا
2676-32812676-5179




