بررسی علل افزایش ورود زنان به دورههای کارشناسی ارشد از منظر تمایلات شغلی افراد و میزان برآورده شدن آن از طریق برنامههای درسی دورهها
(ندگان)پدیدآور
خیراللهی, آسیهنصر, احمدرضانیلی, محمدرضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف کلی این پژوهش بررسی تأثیر تمایلات شغلی بر افزایش ورود زنان به دورههای کارشناسی ارشد و میزان برآورده شدن آن از طریق برنامههای درسی دورهها در دانشگاه اصفهان است. روش پژوهش توصیفی پیمایشی است. ابزار استفاده شده پرسشنامه محقق ساخته و مصاحبه نیمه سازمان یافته است که روایی آنها از طریق متخصصان و پایایی پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و 89/0 برآورد گردیده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان زن سال آخر دوره کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 91-1390 بوده و حجم نمونه پژوهش با استفاده از فرمول حجم نمونه کوکران 254 نفر برآورد شده است. یافتههای کمی بیانگر معنادار نبودن عامل دستیابی به شغل در ورود به دوره کارشناسی ارشد بوده اما نتایج مصاحبه با یافتههای پرسشنامه همسو نیست. همچنین یافتهها نشان داد که دانشجویان با وضعیت اقتصادی ضعیف بیشتر از دانشجویان با شرایط اقتصادی خوب تمایل داشتند که با هدف دستیابی به شغل ادامه تحصیل دهند. نتایج کمی در رابطه با میزان برآورده شدن انتظارات از طریق برنامه درسی نشانگر آن بوده که برنامه درسی انتظارهای دانشجویان را برآورده نکرده است که با نتایج مصاحبهها همسو است.
کلید واژگان
زناندوره کارشناسی ارشد
آموزش
دستیابی به شغل
برنامه درسی
شماره نشریه
45تاریخ نشر
2015-05-221394-03-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با همکاری (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران)سازمان پدید آورنده
1کارشناس ارشد برنامه ریزی آموزشی2 استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
3استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
شاپا
2676-32812676-5179




