ارزشیابی کتاب علوم اجتماعی سال اول راهنمایی از لحاظ رعایت ویژگیها و معیارهای مطلوب کتاب درسی از نظر معلمان
(ندگان)پدیدآور
قائمی, نجمهفلاحی, ویداقلتاش, عباسنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این مطالعه با هدف ارزشیابی کتاب علوم اجتماعی سال اول راهنمایی از لحاظ رعایت ویژگیها و معیارهای مطلوب کتاب درسی از نظر معلمان انجام شده است.جامعه آماری این پژوهش، معلمان علوم اجتماعی سال اول راهنمایی شهر کرمان شامل 120 نفر بودند و نمونه آماری به صورت سرشماری، برابر با جامعه آماری در نظر گرفته شد که نهایتاً 105 نفر از معلمان پرسشنامه را تکمیل کردند. در این پژوهش از روش توصیفی ـ پیمایشی استفاده شد و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای بود که بر اساس معیارهای 20 گانه مطلوب کتاب درسی تهیه شد و پایایی این ابزار با روش آلفا کرونباخ مقدار 91/0 به دست آمد. آزمون آماری به کارگرفته شده آزمون t تک نمونهای و آزمون ناپارامتریک رتبهای دبیلیو کندال برای تحلیل پاسخها و رتبه بندی معیارها بوده است. این پژوهش به جهت پاسخگویی به 4 سؤال در رابطه با معیارهای تناسب محتوا با ا هداف، رعایت اصول برنامه ریزی درسی، رعایت اصول روانشناسی یادگیری و نهایتاً رتبه بندی معیارها، طراحی شده است. یافتهها نشان داد که تطابق با اهداف آموزشی، تقریباً در حد مطلوبی در کتاب علوم اجتماعی رعایت شده است و اصول برنامهریزی درسی و اصول روانشناسی یادگیری درحد متوسطی رعایت شده است. رتبهبندی میزان رعایت معیارها نشان داد که از نظر جامعه معلمان، معیار «ارتباط مطالب ارائه شده با زندگی روزمره و محیط اجتماعی» بیشترین و معیار فراهم نمودن فرصتهایی برای فعالیت فوق برنامه در خارج کلاس کمترین میزان رعایت را در کتاب علوم اجتماعی سال اول راهنمایی نشان میدهند.
کلید واژگان
ارزشیابیمعیارهای مطلوب کتاب درسی
کتاب علوم اجتماعی
دوره راهنمایی تحصیلی
شماره نشریه
45تاریخ نشر
2015-05-221394-03-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با همکاری (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران)سازمان پدید آورنده
1کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران2ستادیار گروه علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
3ستادیار گروه علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
شاپا
2676-32812676-5179




