بررسی تأثیر آموزش فلسفه به کودکان بر پرورش روحیه پژوهشگری کودکان دوره پیش دبستانی
(ندگان)پدیدآور
جعفری, زهرهصمدی, پروینقائدی, یحیینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش فلسفه به کودکان بر پرورش روحیه پژوهشگری کودکان دوره پیش دبستانی به انجام رسید. این پژوهش با روش نیمه آزمایشی از نوع پس آزمون محض همراه با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل 12نفر دانشآموز دوره پیش دبستانی یک مهد کودک در شهر تهران بود که نمونه آماری (6 نفر) به صورت هدفمند به عنوان گروه آزمایشی انتخاب شدند. گروه آزمایشی به مدت 15 جلسه تحت آموزش فلسفه به کودکان قرار گرفتند و جلسه آخر کلاس گروه آزمایشی و گروه کنترل فیلمبرداری شد و فیلم این دو گروه در اختیار 5 کارشناس قرار گرفت تا از طریق مشاهده فیلمها به پرسشنامه مورد نظر (فهرست درجه بندی رفتار کودکان (روحیه پژوهشگری) پاسخ دهند. دادههای جمعآوری شده با استفاده از روشهای آمار توصیفی (جدول توزیع فراوانی، نمایش هندسی توزیع فراوانی، شاخصهای مرکزی و پراکندگی) مورد توصیف قرار گرفت و برای آزمون فرضیههای پژوهش از آزمون پارامتری t مربوط به دو گروه مستقل (به دلیل فاصلهای بودن مقیاس اندازهگیری، بهنجار بودن توزیع، وجود دو گروه مستقل) و آزمون بی پارامتری U من وایت نی (به دلیل بهنجار نبودن توزیع فراوانی) استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش فلسفه به کود کان بر پرورش بعد شناختی (کنجکاوی، پرسشگری، استدلال کردن، تفکر انتقادی، خلاقیت، علاقه به آزمایش و تجربه) و بعد عاطفی (علاقه به نظم و ترتیب، اشتیاق، مشارکت جویی، استقلال رای، اعتماد به نفس، ابراز وجود) روحیه پژوهشگری کودکان دوره پیش دبستانی تأثیر دارد و به طور کلی اجرای این برنامه بر پرورش روحیه پژوهشگری این کودکان تأثیر گذار بوده است .
کلید واژگان
برنامه آموزش فلسفه به کودکانروحیه پژوهشگری
دوره پیش دبستان
شماره نشریه
44تاریخ نشر
2015-03-211394-01-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با همکاری (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران)سازمان پدید آورنده
1دانش آموخته برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران2دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
3دانشیآر گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه تربیت معلم، تهران، ایران
شاپا
2676-32812676-5179




