تأثیر آموزش زیست شناسی به روش تفکر استقرایی بر افزایش خلاقیت دانشآموزان
(ندگان)پدیدآور
ویسی, سعیدایمانی, صدفکرد نوقابی, رسولفرهادی, مهرانبهروز, بهروزنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش، شناسایی اثربخشی روش تدریس تفکر استقرایی بر افزایش خلاقیت دانشآموزان پسر پایه دوم متوسطه شهر همدان در درس زیستشناسی بود. طرح پژوهشی مورد استفاد از نوع آزمایشی با دو گروه آزمایش و کنترل همراه با پیش آزمون و پس آزمون با انتخاب تصادفی بود. جامعه آماری آن کلیه دانشآموزان پسر پایه دوم مقطع متوسطه دبیرستانهای روزانه و دولتی شهر همدان و روش نمونهگیری از نوع خوشهای است. در چهارچوب طرح آزمایشی 60 نفر از دانشآموزان به صورت تصادفی در دو گروه 30 نفری قرار گرفتند. در ابتدا از آزمودنیها پیش آزمون با آزمون خلاقیت Abedi, 1993)) به عمل آمد. طرح آزمایشی طی 7 جلسه اجرا شد و پس از اتمام جلسات آموزشی از هر دو گروه پس آزمون (آزمون خلاقیت عابدی) به عمل آمد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها در تمامی فرضیهها از تجزیه و تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) و نرم افزار spss 21 استفاده شد. آموزش به روش تفکر استقرایی بر رشد خلاقیت دانشآموزان معنادار بود (01/0p
کلید واژگان
تفکر استقراییخلاقیت
زیست شناسی
شماره نشریه
43تاریخ نشر
2014-12-221393-10-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با همکاری (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران)سازمان پدید آورنده
1 کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران2 کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، مشاوره مرکز کاهش آسیبهای اجتماعی، اراک، ایران
3 دانشیار روانشناسی تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
4 استادیار روانشناسی سلامت، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
5 مدرس گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، اصفهان، ایران
شاپا
2676-32812676-5179




