• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش در برنامه ریزی درسی
    • دوره 11, شماره 43
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش در برنامه ریزی درسی
    • دوره 11, شماره 43
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر آموزش زیست شناسی به روش تفکر استقرایی بر افزایش خلاقیت دانش‌آموزان

    (ندگان)پدیدآور
    ویسی, سعیدایمانی, صدفکرد نوقابی, رسولفرهادی, مهرانبهروز, بهروز
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.488 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف این پژوهش، شناسایی اثربخشی روش تدریس تفکر استقرایی بر افزایش خلاقیت دانش‌آموزان پسر پایه دوم متوسطه شهر همدان در درس زیست‏شناسی بود. طرح پژوهشی مورد استفاد از نوع آزمایشی با دو گروه آزمایش و کنترل همراه با پیش آزمون و پس آزمون با انتخاب تصادفی بود. جامعه آماری آن کلیه دانش‌آموزان پسر پایه دوم مقطع متوسطه دبیرستان‌های روزانه و دولتی شهر همدان و روش نمونه‌گیری از نوع خوشه‌ای است. در چهارچوب طرح آزمایشی 60 نفر از دانش‌آموزان به صورت تصادفی در دو گروه 30 نفری قرار گرفتند. در ابتدا از آزمودنی‌ها پیش آزمون با آزمون خلاقیت Abedi, 1993)) به عمل آمد. طرح آزمایشی طی 7 جلسه اجرا شد و پس از اتمام جلسات آموزشی از هر دو گروه پس آزمون (آزمون خلاقیت عابدی) به عمل آمد. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها در تمامی فرضیه‌ها از تجزیه و تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) و نرم افزار spss 21 استفاده شد. آموزش به روش تفکر استقرایی بر رشد خلاقیت دانش‌آموزان معنادار بود (01/0p
    کلید واژگان
    تفکر استقرایی
    خلاقیت
    زیست شناسی

    شماره نشریه
    43
    تاریخ نشر
    2014-12-22
    1393-10-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با همکاری (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران)
    سازمان پدید آورنده
    1 کارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
    2 کارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی، مشاوره مرکز کاهش آسیب‌های اجتماعی، اراک، ایران
    3 دانشیار روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
    4 استادیار روان‌شناسی سلامت، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
    5 مدرس گروه روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، اصفهان، ایران

    شاپا
    2676-3281
    2676-5179
    URI
    http://jsr-e.khuisf.ac.ir/article_534349.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/190227

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب