رابطه بین وضعیت اقتصادی ـ اجتماعی خانواده، فعالیتهای خواندن در خانه، خودپنداره و نگرش دانشآموزان به خواندن با عملکرد سواد خواندن دانشآموزان (بر اساس مطالعات پرلز 2006)
(ندگان)پدیدآور
قائد امینی, رقیهکیامنش, علیرضاقربانی, رقیهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش وضعیت اقتصادی ـ اجتماعی خانواده، فعالیتهای خواندن در خانه و متغیرهای مربوط به دانشآموز (خودپنداره خواندن و نگرش به خواندن دانشآموز) بر پیشرفت سواد خواندن، بر اساس دادههای پرلز 2006 است. پرلز از یک طرح سه مرحلهای خوشهای طبقهای برای نمونهگیری استفاده کرده است. نمونه آماری استفاده شده در این پژوهش، پس از پالایش 5411 دانشآموز چهارم ابتدایی است که در آزمون پرلز شرکت کرده بودند. ابزار مورد استفاده در مطالعه پرلز 2006 به دو دسته سؤالات آزمون سواد خواندن و پرسشنامه تقسیم میشود. با استفاده از روش مدل معادلات ساختاری، اثر مستقیم، اثر غیر مستقیم و اثرکل متغیر وضعیت اقتصادی ـ اجتماعی خانواده (متغیر نهفته برونزا) بر فعالیتهای خواندن در خانه، خودپنداره خواندن و نگرش به خواندن دانشآموز (متغیر نهفته درونزا) مورد بررسی قرار گرفت. پس از تأیید مدلهای اندازهگیری متغیرهای نهفته و برازش مدل تابع ساختاری، نتایج نشان داد که مدل مورد آزمون، برازش مناسبی با دادهها دارد. ضمن این که نقش وضعیت اقتصادی ـ اجتماعی، فعالیتهای خواندن در خانه خودپنداره خواندن و نگرش به خواندن دانشآموز بر پیشرفت سواد خواندن تأیید شد. در مجموع، نتایج پژوهش نشان داد که وضعیت اقتصادی ـ اجتماعی نقش مهمی در تبیین و پیشبینی واریانس پیشرفت خواندن دارد. همچنین با توجه به مقدار قابل اهمیت واریانس تبیین شده از متغیرهای درونزا، نتایج این تحقیق میتواند مورد استفاده محققان و دست اندرکاران آموزش و پرورش قرار گیرد.
کلید واژگان
عملکرد سواد خواندنوضعیت اقتصادی ـ اجتماعی خانواده
فعالیتهای خواندن در خانه
خودپنداره خواندن
نگرش به خواندن
شماره نشریه
41تاریخ نشر
2014-06-221393-04-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با همکاری (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران)سازمان پدید آورنده
1کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه تربیت معلم تهران، تهران، ایران2استاد دانشگاه تربیت معلم تهران، تهران، ایران
3کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه تربیت معلم تهران، تهران، ایران
شاپا
2676-32812676-5179
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
بررسی نقش واسطهگری نگرش به خواندن در رابطه راهبردهای شناختی، راهبردهای فراشناختی خواندن، نگرش به خواندن والدین با انگیزش خواندن دانشآموزان دارای مشکلات خواندن
اداوی, حمیده؛ قدمپور, عزتاله؛ عباسی, محمد (انجمن روانشناسی بالینی کودک و نوجوان, 2022-03-01)هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه ای نگرش به خواندن در رابطه راهبردهای شناختی، راهبردهای فراشناختی خواندن، نگرش والدین به خواندن با انگیزش خواندن دانشآموزان دارای مشکلات خواندن بود. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی و به طور ...
-
دو روش خواندن : تأثیر خواندن سایهای و خواندن راهبردی مشارکتی بر عملکرد خواندن و درک مطلب زبان آموزان
باباپور, مریم باباپور؛ آهنگری, سعیده؛ آهور, توران (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزTbriz Branch, Islamic Azad University, 2019-02-20)هدف این تحقیق بررسی تأثیر خواندن سایهای و خواندن راهبردی مشارکتی بر عملکرد خواندن و درک مطلب زبان آموزان ایرانی در سطح مقدماتی بود. محققان 3 کلاس در سطح مقدماتی در کانون زبان ایران که شامل 90 زبانآموز مؤنث بود را انتخاب ...
-
نقش نگرش والدین به خواندن در پیش بینی نگرش خواندن، خودپنداره و ادراک خواندن دانش آموزان پایۀ چهارم و پنجم ابتدایی
چگینی, مریم؛ مقدم زاده, علی؛ چگینی, نسرین (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2015-03-21)این مطالعه با هدف بررسی نقش نگرش به خواندن والدین در پیش بینی نگرش و خودپنداره مثبت دانش آموزان به خواندن و همچنین پیشرفت در ادراک خواندن دانش آموزان پایۀ چهارم و پنجم ابتدایی انجام گرفت. بدین منظور روش تحقیق همبستگی ...




