عوامل فرهنگی مؤثر برتدریس خلاق از دیدگاه اساتید دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
(ندگان)پدیدآور
محبی امین, سکینهجعفری ثانی, حسینسعیدی رضوانی, محمودامین یزدی, امیرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
فرایند یاددهی ـ یادگیری در هر فرهنگ با نظر به ادراکات و برداشتهای کنشگران اصلی آن متفاوت است. این مقاله فرهنگ تدریس خلاق را در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مورد شناسایی و تحلیل قرار داده است. با استفاده از روش تحقیق کیفی، نمونهگیری هدفمند و بر اساس منطق اشباع نظری، دیدگاههای 16 نفر از اساتید دانشکده مذکور شناسایی شد. دادهها با استفاده از ابزار مصاحبه غیرساختارمند یا عمیق جمعآوری گردید و از طریق روش کدگذاری تحلیل شد. یافتهها در پنج مقوله شامل: ویژگیهای دانشجویان، فاصله قدرت استاد ـ دانشجو، وابستگی دانشجو به استاد، نگرش ستایشگرانه به علم و تأکید بر پژوهش و فقدان دانش تربیتی اساتید دسته بندی شد. نتایج نشان داد که اساتید تصورات متفاوتی نسبت به ویژگیهای دانشجویان دارند و بر وجود یک مرز مشخص بین دانشجوواستاد تأکید میکنند. علاوه بر این، یافتهها نشان داد که از نظر اساتید، دانشجویان تمایل دارند درس را مستقیماً از استاد بیامورند و همچنین به بحث و چالش در فرایند تدریس تمایلی ندارند. تأکید بر پژوهش و فقدان دانش تربیتی نیز از جمله عوامل مؤثر دیگر بر فرایند تدریس خلاق شناسایی شد.
کلید واژگان
اساتیدتدریس خلاق
عوامل فرهنگی
دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
شماره نشریه
41تاریخ نشر
2014-06-221393-04-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با همکاری (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران)سازمان پدید آورنده
1دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران2، 3و4دانشیارگروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
2، 3و4دانشیارگروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
2، 3و4دانشیارگروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
شاپا
2676-32812676-5179




