تحلیلی بر نظریه تجربه زیبایی شناسی جان دیویی
(ندگان)پدیدآور
انصاری, مریمبختیار نصرابادی, حسنعلیلیاقت دار, محمدجوادباقری, خسرونوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
زیباییشناسی علمی است که در مورد ادراک مسائل مربوط به زیبایی بحث میکند. دیویی، فیلسوف بزرگ تعلیم و تربیت، در قرن بیستم زیباییشناسی را وارد مباحث تعلیم و تربیت کرد. وی با نگارش آثار متعددی پیرامون تجربه و هنر، برآن شد تا هنر و تجربه زیباشناسانه را به متن جریان زندگی عادی بازگرداند. پژوهش حاضر تلاش دارد تا با تأکید بر مؤلفههای زیباشناسانه تجربه از نگاه دیویی، تجربه زیباییشناسی را روشن سازد و ارتباط آن با تربیت را در این اندیشه بیابد. روش مطالعه به صورت تحلیلی است، بدین نحو که پس از توصیف مفاهیم کلیدی، تجربه زیبایی شناسی و مؤلفههای آن مورد تحلیل قرار گرفته، نقش آن در تربیت بیان شده است. نتایج نشان داد که در تجربه زیباییشناسی عوامل مؤثر و هنرمندانهای مانند احساس، ابراز و تخیل در کنار خردورزی از اجزای ضروری تربیت به شمار میآید و موجب تکمیل تجربه، درک، معنی و فهم ارزش در افراد می شود. این تجربه منجر به برانگیختن حساسیت و همدردی در بین افراد شده، به بهبود و درک روابط جهان طبیعی و اجتماعی میانجامد و رفتار و قضاوتهای اخلاقی را افزایش میدهد.
کلید واژگان
تجربهزیباییشناسی
تجربه زیباییشناسی
شماره نشریه
41تاریخ نشر
2014-06-221393-04-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با همکاری (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران)سازمان پدید آورنده
1دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران2و3 دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2و3 دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
4استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
شاپا
2676-32812676-5179




