• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش در برنامه ریزی درسی
    • دوره 10, شماره 39
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش در برنامه ریزی درسی
    • دوره 10, شماره 39
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی میزان سواد خواندن دانش‌آموزان پایه چهارم ابتدایی شهر شهریار و مقایسه آن با متوسط عملکرد دانش‌آموزان پایه چهارم کل کشور

    (ندگان)پدیدآور
    ملکی, صغریاحمدی, ساره
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.253 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مهارت در خواندن یکی از مهمترین نیازهای یادگیری دانش‌آموزان در زندگی امروز است. این مهارت معطوف به توانایی درک مطلب، تفسیر و استنتاج از متون و دریافت معنی و مفهوم پیامی است که به نگارش در آمده است. موفقیت و پیشرفت تحصیلی هر دانش‌آموز با میزان توانمندی وی در درک مطلب ارتباط مستقیم دارد. هدف از این پژوهش بررسی سطوح مختلف درک مطلب (سواد خواندن) دانش‌آموزان شهر شهریار و مقایسه آن با متوسط عمکرد دانش‌آموزان کل کشور بود. روش این مطالعه، پیمایشی مقطعی بود و ابزار آن دفترچه‌های استاندارد شده بین المللی (پرلز) بود که روی260 دانش‌آموز دختر و پسر پایه چهارم شهر شهریار که به روش خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شده بودند، اجرا شد. پس از جمع‌آوری اطلاعات با استفاده از شاخص‌های آمار توصیفی و استنباطی و به کار بردن آزمون تی تک نمونه‌ای نتایجی به دست آمد که در تحلیل و بررسی آنها بین متوسط عملکرد دانش‌آموزان شهریار و دانش‌آموزان کل کشور در سطح سوم و چهارم (سطوح استنتاجی) درک مطلب، تفاوت معناداری دیده نشد؛ اما در سطح اول و دوم درک مطلب (سطوح حفظی) عملکرد دانش‌آموزان شهریار بالاتر از دانش‌آموزان کل کشور بود. همچنین دانش‌آموزان شهریار در درک متون ادبی با دانش‌آموزان کل کشور تفاوت معناداری نداشتند؛ اما در درک متون اطلاعاتی عملکرد بهتری نسبت دانش‌آموزان کل کشور دارا بودند.
    کلید واژگان
    پرلز
    سواد خواندن
    درک مطلب

    شماره نشریه
    39
    تاریخ نشر
    2013-12-22
    1392-10-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با همکاری (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران)

    شاپا
    2676-3281
    2676-5179
    URI
    http://jsr-e.khuisf.ac.ir/article_534304.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/190182

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب