پیش بینی ابعاد درگیری تحصیلی بر اساس سبکهای هویت در دانش آموزان دختر پایه اول دبیرستانهای دولتی تهران
(ندگان)پدیدآور
صابر, سوسنشریفی, حسن پاشانوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش، پیش بینیِ ابعاد درگیری تحصیلی، بر اساس سبکهای هویت است. روش پژوهش از نوع همبستگی است و دادههای مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه سبک هویت وایت، وامپلر و وین (White, Wampler, & Winn, 1998 ) و خرده مقیاس درگیری تحصیلی در پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری پینتریچ، روزر و دیگروت (Pintrich, Roeser, & DeGroot, 1994) به دست آمده است. نمونه پژوهش شامل 810 دانشآموز دختر پایه اول دبیرستانهای دولتی تهران بود که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. دادهها با روش رگرسیون چندگانه و به مدل همزمان مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که سبکهای هویت اطلاعاتی و هنجاری همه ابعاد درگیری تحصیلی را پیش بینی میکند؛ اما سبک سردرگم/ اجتنابی تنها بعد رفتاری و فراشناختی درگیری تحصیلی را به صورت منفی پیش بینی میکند.
کلید واژگان
ابعاد درگیری تحصیلیسبک هویت اطلاعاتی
سبک هویت هنجاری
سبک هویت سردرگم/ اجتنابی
شماره نشریه
38تاریخ نشر
2013-09-231392-07-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با همکاری (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران)سازمان پدید آورنده
دانش آموخته دکتری روان شناسی تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی،دانشیار گروه روان شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
شاپا
2676-32812676-5179




