پیشبینی راهبردهای مقابلهای تحصیلی براساس باورهای خودکارآمدی و جهتگیری هدف دانشجویان دانشگاه شیراز
(ندگان)پدیدآور
شیخ الاسلامی, راضیهاحمدی, سارهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطهی خودکارآمدی، جهتگیری هدف و راهبردهای مقابلهای تحصیلی دانشجویان است. همچنین در این تحقیق خودکارآمدی تحصیلی، جهتگیری هدف و راهبردهای مقابلهای تحصیلی دانشجویان دختر و پسر مورد مقایسه قرار گرفته است. روش پژوهش از نوع همبستگی و مشارکت کنندگان شامل 248 دانشجوی دانشکدهی علوم تربیتی، مهندسی و دانشکده علوم پزشکی شیراز است که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدهاند. راهبردهای مقابلهای تحصیلی به وسیلهی پرسشنامهی مقابلهی تحصیلی (ترو و کانل، 1984) اندازهگیری شده است. نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره نشان داد که خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان به صورت مثبت راهبردهای مقابلهای مثبت و به صورت منفی رفتارهای غیر مقابلهای را پیشبینی میکند. همچنین جهتگیری هدف تسلطی به صورت مثبت راهبردهای مقابلهای مثبت و به صورت منفی راهبردهای مقابلهای ناسازگارانه شامل مقابله فرافکن و انکاری را پیشبینی میکند.. علاوه بر این، نتایج آزمون t نشان داد که دانشجویان دختر از جهتگیری هدف تسلطی و عملکردی بیشتری نسبت به دانشجویان پسر برخوردارند.
کلید واژگان
خودکارآمدیجهتگیری هدف
راهبردهای مقابلهای تحصیلی
تفاوتهای جنسیتی
شماره نشریه
31تاریخ نشر
2011-12-221390-10-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با همکاری (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران)سازمان پدید آورنده
انشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیرازدانشگاه شیراز
شاپا
2676-32812676-5179




