• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش در برنامه ریزی درسی
    • دوره 1, شماره 27
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش در برنامه ریزی درسی
    • دوره 1, شماره 27
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی عوامل مؤثر بر توانمندسازی مدیران مدارس شهرستان ایذه

    (ندگان)پدیدآور
    رجایی پور, سعیدشعبانی, احمدنیاز پور ذیلایی, محمد
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    توانمندسازی مدیران به‌منظور شکوفایی سازمان‌های آموزشی و همسو کردن هدف‌های فردی و سازمانی است. از این‌رو این پژوهش سعی دارد، ضمن تأکید بر عواملی چون تقویت نگرش مثبت نسبت به محیط‌ کاری، تقویت اعتماد به‌نفس، خودکنترلی، تعهد شغلی، انگیزش و آزادی عمل به تبیین و تشریح این موضوع مبادرت کند. پژوهش حاضر به دلیل ماهیت موضوع، توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری مدیران مدارس ابتدایی، راهنمایی و متوسطۀ شهرستان ایذه (140 مدیر) در سال تحصیلی 1387ـ1386 بوده است، که با توجه به محدودیت جامعه، تمامی آنها به‌عنوان نمونه انتخاب شدند و 105 نفر به پرسشنامه پاسخ دادند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، پرسشنامۀ محقق‌ساخته با 50 سؤال بسته‌پاسخ برحسب طیف پنج‌درجه‌ای لیکرت است که روایی آن مورد تأیید متخصصان قرار گرفت و پایایی آن پس از اجرای مقدماتی، از طریق ضریب آلفای کرونباخ 88/0 محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل داده‌ها در دو سطح آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار) استنباطی (آزمون t تک‌متغیره، t2 هتلینگ، تحلیل واریانس، و آزمون تعقیبی توکی) با استفاده از نرم افزار‌آماری SPSS-15 صورت گرفت. یافته‌های پژوهش نشان داد که براساس نظر مدیران تقویت نگرش مثبت نسبت به محیط کاری، تقویت اعتماد به‌نفس، خودکنترلی، تعهد شغلی، انگیزش، و آزادی عمل بیش از سطح متوسط موجب توانمندسازی آنان می‌شود. در این زمینه تقویت نگرش مثبت نسبت به محیط کاری بالاترین تأثیر و آزادی عمل کمترین تأثیر را در توانمندسازی آنان داشته است. تجزیه و تحلیل داده‌ها با توجه به متغیرهای جمعیت‌شناختی نشان داد که بین نظر مدیران مدارس در مورد عوامل مؤثر بر توانمندسازی مدیران برحسب دوره‌های تحصیلی تفاوت وجود ندارد، اما برحسب جنسیت و سطح تحصیلات (بجز تقویت نگرش مثبت نسبت به محیط کاری) تفاوت وجود دارد.
    کلید واژگان
    آزادی عمل
    اعتماد به‌نفس
    انگیزش
    تعهد شغلی
    توانمندسازی مدیران مدارس
    خودکنترلی

    شماره نشریه
    27
    تاریخ نشر
    2010-09-23
    1389-07-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با همکاری (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران)

    شاپا
    2676-3281
    2676-5179
    URI
    http://jsr-e.khuisf.ac.ir/article_534187.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/190084

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب