نگرش به آمار در صورت استفاده از فناوری رایانهای پس از دورۀ آمار دانشگاهی
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخص
نوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
در این مطالعه از مقیاس بررسی نگرش به آمار (SATS) برای سنجش نگرش به آمار پیش و پس از یک دوره آموزش نرمافزار آماری SPSS استفاده شده است. مقیاس SATS شامل چهار خرده مقیاس نگرش عاطفی، توانایی درک، ارزش و سختی آمار است. این مطالعه از نوع پژوهشهای نیمه آزمایشی است. جامعۀ آماری این پژوهش دانشجویان مقطع کاردانی رشتۀ کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد آبادان هستند. نگرش 56 دانشجو (نمونه در دسترس) که درس آمار و احتمال را گذرانده بودند و در نیمسال دوم سال تحصیلی 86 ـ 1385 در درس آشنایی با نرمافزارهای آمار و ریاضی ثبتنام کرده بودند پیش و پس از آموزش نرمافزار آماری با مقیاس SATS بهصورت تصادفی اندازهگیری شد. پایایی هر یک از خردهمقیاسها در نسخۀ فارسی SATS با استفاده از روش آلفای کرونباخ برای نگرش عاطفی، توانایی درک، ارزش و سختی آمار به ترتیب 78/0، 76/0، 79/0 و 56/0 و برای نمرۀ کل مقیاس 88/0 بهدست آمد. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون t زوجی نشان داد که آموزش نرمافزار آماری پس از دورۀ آمار باعث بهبود نگرش عاطفی، توانایی درک و ارزش آمار میشود. ولی نگرش به سختی آمار تفاوت معناداری پیش و پس از دوره نداشت. در حالت کلی نگرش به آمار تحت تأثیر آموزش نرمافزار آماری پس از دوره بهبود یافته بود (001/0 P
کلید واژگان
آموزش آمارنگرش
تغییر نگرش
نرمافزارهای آماری
شماره نشریه
19تاریخ نشر
2008-09-221387-07-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با همکاری (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران)شاپا
2676-32812676-5179



