ابعاد تعهد سازمانی دبیران مدارس متوسطه شهر اصفهان
(ندگان)پدیدآور
طراویان, مینا
نوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده یکی از مهمترین مسائل انگیزشی که با حجم گسترده ای در مطالعات روان شناسی صنعتی و سازمانی در غرب گسترش یافته است ، مسأله « تعهد سازمانی » است . تأثیر قابل ملاحظه تعهد سازمانی بر بازدهی دلیل اصلی انتخاب آن در پژوهش های روان شناسی صنعتی و رفتارسازمانی طی سه سال گذشته بوده است . گرچه پژوهشگرا ن هنوز نتوانسته اند شواهد محکمی برای ارتباط مستقیم تعهد سازمانی با بازدهی سازمان ارائه دهند، لیکن بیشتر وقتها تعهد سازمانی بالا در بهبود بازده کاری مؤثر بوده است . به همین منظور ابعاد تعهد سازمانی دبیران در مدارس متوسطه شهر اصفهان از دیدگاه 184 دبیر مرد و زن که از 33 دبیرستان ، از طریق نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شده اند، تجزیه و تحلیل آماری شد . نتایج نشان داد که بین ابعاد تعهد سازمانی (وابستگی سازمانی ، وابستگی حرفه ای ، مشارکت شغلی و پایبندی به ارزش های کار) رابطه مستقیم و مثبتی وجود دارد. همچنین از نظر دبیران با توجه به عوامل جمعیت شناختی (جنسیت ، مدرک تحصیلی ، سابقه خدمت و رشته تدریس ) بین ابعاد تعهد سازمانی تفاوت معناداری مشاهده شد.
کلید واژگان
تعهد سازمانیوابستگی سازمانی
وابستگی حرفه ای
مشارکت شغلی
شماره نشریه
10تاریخ نشر
2006-08-231385-06-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با همکاری (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران)شاپا
2676-32812676-5179



