اثربخشی درمان نوروفیدبک بر عملکرد دانشآموزان دورۀ دبستان دارای اختلال یادگیری در مقیاسهای آزمون هوشی وکسلرکودکان
(ندگان)پدیدآور
آزادی, مریمتقوایی, داوودچهره ای, شیمانوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از انجام این پژوهش تعیین اثربخشی درمان بازخورد عصبی (نوروفیدبک) بر عملکرد کودکان دبستانی دارای اختلال یادگیری در مقیاسهای آزمون وکسلر بود. این پژوهش با روش نیمهآزمایشی و طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با یک گروه انجام شد. جامعۀ آماری این پژوهش همۀ کودکان مبتلا به اختلال یادگیری شهر اصفهان در سال 1393 بود که به مراکز مشاوره و درمانی این شهر مراجعه کرده و همچنین در پایههای اول تا پنجم ابتدایی مشغول به تحصیل بودند. از میان این مراجعان 15 نفر که دارای تشخیص اختلالات یادگیری بودند، به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از دستگاه نوروفیدبک و آزمون وکسلر کودکان فرم 4 استفاده شد. در این مطالعه کودکان 20 جلسه (45 دقیقهای) درمان نوروفیدبک به مدت 7 تا 10 هفته دریافت کردند و در دو مرحلۀ پیش و پس از درمان با آزمون وکسلر کودکان فرم 4 ارزیابی شدند. دادهها با استفاده از آزمون t وابسته تجزیه و تحلیل گردید. یافتهها نشان داد که بین نمرات پیشآزمون و پسآزمون به دست آمده در هر کدام از مقیاسها تفاوت معنادار وجود داشت (05/0>P P ). بنابراین میتوان نتیجه گرفت که درمان نوروفیدبک بر عملکرد کودکان دورۀ دبستان دارای اختلال یادگیری در مقیاسهای آزمون وکسلر مؤثر واقع شده است.
کلید واژگان
نوروفیدبکاختلال یادگیری
دانشآموزان دورۀ دبستان
آزمون وکسلر
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2015-12-221394-10-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهانسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد روانشناسی دانشگاه آزاد اراک، ایرانعضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اراک، ایران
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اراک، ایران
شاپا
2676-33032676-5128




