تأثیر آموزش تنظیم هیجان به شیوۀ گروهی بر استرس زنان مبتلا به سرطان سینۀ شهر اصفهان
(ندگان)پدیدآور
شصت فولادی, مهتابمنشئی, غلامرضانوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش، تعیین تأثیر آموزش گروهی تنظیم هیجان بر کاهش نشانههای استرس ادراکشدۀ زنان مبتلا به سرطان سینه بود. پژوهش از نوع نیمهآزمایشی و طرح پژوهش با پیشآزمون و پسآزمون و گروه گواه و پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش همۀ زنان مبتلا به سرطان سینه در شهر اصفهان بودند که کمتر از یک سال از تشخیص سرطان سینه در آنها میگذشت. از بین جامعۀ آماری 30 زن مبتلا به سرطان سینه ارجاع داده شده به مرکز خیریه در شهر اصفهان به شیوۀ داوطلبانه انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. گروه آزمایش، آموزش گروهی تنظیم هیجان دریافت کردند و به گروه گواه آموزشی داده نشد. آموزش در هشت جلسه (هفتهای دو جلسۀ 45 دقیقهای) بر روی گروه آزمایش انجام شد. همۀ آزمودنیها قبل از آغاز آموزش و پس از آن، به پرسشنامۀ DASS21 مربوط به استرس (لاویباند، 1995) جواب دادند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که نمرات استرس زنان مبتلا به سرطان سینه شرکتکننده در گروه آموزش تنظیم هیجان، نسبت به گروه گواه تفاوت معناداری داشته است (05/0P
کلید واژگان
استرس ادراک شدهتنظیم هیجان
زنان مبتلا به سرطان سینه
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2015-12-221394-10-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهانسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد رشته روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، ایرانعضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
شاپا
2676-33032676-5128




