تأثیر آموزش بازی گروهی بر رفتار سازشی دختران و پسران کمتوان ذهنی آموزشپذیر
(ندگان)پدیدآور
شاه میوه اصفهانی, آرزوبهرامی پور, منصورهحیدری, طاهرهفرامرزی, سالارنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر
آموزش بازی گروهی بر رفتار سازشی پسران و دختران کمتوان ذهنی آموزشپذیر است. روش
پژوهش نیمهتجربی بهصورت پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه گواه بود. جامعۀ آماری همۀ
دانشآموزان کمتوان ذهنی پایۀ اول، دوم و سوم ابتدایی شهر اصفهان و روش نمونهگیری،
خوشهای چندمرحلهای تصادفی بود. نمونۀ این پژوهش 40 کودک کمتوان ذهنی بود که بهطور
تصادفی در دو گروه 20 نفری آزمایش (10 دختر، 10 پسر) و گواه (10 دختر، 10 پسر)
قرار گرفتند. ابزار پژوهش عبارت از مقیاس رفتار سازشی واینلند (دال، 1965) بود. پس
از اجرای پیشآزمون بر روی دو گروه گواه و آزمایش، کودکان کمتوان ذهنی گروه آموزش
8 جلسۀ یکساعته بازیهای گروهی را در مدرسه آموزش دیدند و سپس پسآزمون بر روی هر
دو گروه انجام گرفت. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که آموزش بازیهای گروهی بر
رفتار سازشی این کودکان، مؤثر بوده است (0001/0P
کلید واژگان
آموزش بازی گروهیرفتار سازشی
کمتوانی ذهنی
شماره نشریه
57تاریخ نشر
2014-12-221393-10-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای دانشگاه اصفهانعضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان)
کارشناس ارشد روانشناسی دانشگاه اصفهان
عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان
شاپا
2676-33032676-5128




