اثربخشی آموزش گروهی مهارتهای اجتماعی بر میزان توانایی و مشکلات رفتاری دختران نوجوان شاهد و ایثارگر
(ندگان)پدیدآور
اسماعیلی, مریمتوکلی, ماهگلیعقوبیان, فاطمهاسماعیلی, لیلامهدوی, سعیدهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر میزان توانایی و مشکلات رفتاری فرزندان نوجوان دختر شاهد و ایثارگر شهر اصفهان بود. پژوهش حاضر نیمهآزمایشی و جامعه آماری دربرگیرنده فرزندان شاهد و ایثارگر 16ـ13 سالۀ شهر اصفهان بود که به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب گردیدند. بدین ترتیب که از نواحی پنجگانۀ آموزش و پرورش، ناحیۀ پنج و از 26 دبیرستان دخترانۀ این ناحیه 26 فرزند شاهد و ایثارگر بهصورت تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزار اندازهگیری در این پژوهش پرسشنامه جمعیتشناختی و پرسشنامه تواناییها و مشکلات SDQ بود. یافتهها از طریق تحلیل کوواریانس چندمتغیری ( MANCOVA ) و با نرمافزار SPSS 16 تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد که در مرحله پسآزمون و پیگیری (پس از 4 ماه) به ترتیب میانگین نمرات توانایی در گروه آزمایش به شکل معناداری بیش از گروه گواه ( 021/0 > P ) و ( 003/0 > P ) و میانگین نمرات مشکلات رفتاری در گروه آزمایش به شکل معناداری کمتر از گروه گواه میباشد ( 001/0 > P ) و ( 00 4 /0 > P ) . این پژوهش بیانگر اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر بهبود میزان توانایی و کاهش مشکلات فرزندان دختران نوجوان شاهد و ایثارگر بوده است.
کلید واژگان
آموزش مهارتهای اجتماعیتوانایی
مشکلات رفتاری
فرزندان دختر خانوادههای شاهد و ایثارگر
شماره نشریه
56تاریخ نشر
2014-09-231393-07-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهانسازمان پدید آورنده
عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهانعضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه اصفهان
دانشجوی دکترای روانشناسی دانشگاه اصفهان
دانشجوی دکتری پزشکی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی نجفآباد
شاپا
2676-33032676-5128




