تأثیر آموزش حافظۀ فعال و فراشناخت بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر ناتوان در یادگیری ریاضی
(ندگان)پدیدآور
خدامی, نغمهعابدی, احمدآتش پور, سید حمیدنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش حافظۀ فعال و آموزش فراشناخت بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر دارای ناتوانِ یادگیری ریاضی اجرا شد. پژوهش از نوع آزمایشی و جامعۀ آماری شامل دانشآموزان دختر پایۀ سوم ابتدایی دارای ناتوانی یادگیری ریاضی بودند که از میان آنها، 30 نفر به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب و با روش تصادفی در گروههای آزمایش (آموزش حافظۀ فعال و آموزش فراشناخت) و گواه قرار گرفتند. ابزارهای سنجش شامل مقیاس هوش کودکان وکسلر (شهیم، 1364)، آزمون ایران کیمت (محمد اسماعیل و هومن، 1381) و آزمون عملکرد تحصیلی ریاضی (فراهانی، 1386) بود. دادهها از طریق تحلیل کواریانس بررسی شد. یافتهها نشان داد آموزش حافظۀ فعال و آموزش فراشناخت بر عملکرد تحصیلی ریاضی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی مؤثر است (01/0P ).
کلید واژگان
ناتوانی ریاضیحافظۀ فعال
فراشناخت
دانشآموزان دختر
شماره نشریه
43تاریخ نشر
2011-03-211390-01-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهانسازمان پدید آورنده
دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان،اصفهاندانشگاه اصفهان
دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان،اصفهان
شاپا
2676-33032676-5128




