اثربخشی آموزش گروهی اصلاح سبک فرزندپروری بر اساس اصلاح طرحوارههای ناسازگار به مادران بر بهبود مشکلات رفتاری کودکان پیشدبستانی
(ندگان)پدیدآور
دانشمند خوراسگانی, مینایوسفی, زهرانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش، اثربخشی آموزش گروهی اصلاح سبک فرزندپروری بر اساس اصلاح طرحوارههای ناسازگار به مادران بر بهبود مشکلات رفتاری کودکان پیشدبستانی شهر اصفهان را بررسی کرد. پژوهش از نوع نیمه تجربی و بهصورت پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعة آماری شامل کلیة مادران دارای کودک مبتلا به اختلالات رفتاری شهر اصفهان بود. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس تعداد 40 نفر از مادران کودکان دارای اختلالات رفتاری انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزار پژوهش پرسشنامة اختلالات رفتاری راتر (1975) بود که از پایایی و روایی مناسب برخوردار است. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه و در 8 هفته تحت آموزش اصلاح سبک فرزندپروری بر اساس اصلاح طرحوارههای ناسازگار قرار گرفت و گروه کنترل در لیست انتظار قرار داشت. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از میانگین و انحراف استاندارد دادهها و سپس با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیری، فرضیههای پژوهش بررسی شد. نتایج نشان داد که آموزش گروهی اصلاح سبک فرزندپروری بر اساس اصلاح طرحوارههای ناسازگار به مادران بر بهبود مشکلات رفتاری کودکان در مراحل پیشآزمون و پیگیری تأثیر دارد (05/0>p) میتواند بهعنوان یک روش مداخلهای مؤثر به کار گرفته شود.
کلید واژگان
مشکلات رفتاری کودکانآموزش اصلاح سبک فرزندپروری بر اساس اصلاح طرحوارههای ناسازگار
مادران کودکان پیشدبستانی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2018-02-201396-12-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهانسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایراناستادیار، گروه روانشناسی، واحد اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
شاپا
2676-33032676-5128




