نقش عاطفه مثبت و منفی، ترس از شکست و جهتگزینی هدف پیشرفت در پیشبینی اهمالکاری تحصیلی دانشجویان
(ندگان)پدیدآور
رحمانی جوانمرد, سمیرامحمدی, سمیهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش، بررسی نقش عاطفه مثبت و منفی، ترس از شکست و جهتگزینی هدف پیشرفت در پیشبینی اهمالکاری تحصیلی دانشجویان بود. 120 دانشجوی دختر و پسر دانشگاه پیام نور واحد نورآباد در سال تحصیلی 93-92 به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. دادهها از طریق پرسشنامههای عاطفه مثبت و منفی (واتسون و همکاران، 1988)، ترس از شکست (رجبی و عباسی، 1390)، جهتگزینی هدف پیشرفت (الیوت و مکگریگور، 2001) و اهمالکاری تحصیلی (سواری، 1390) جمعآوری و توسط ضریب همبستگی ساده و رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که بین متغیرهای عاطفه منفی (005/0، 191/0 r=)، جهتگزینی هدف اجتناب (005/0، 184/0 r=) و ترس از شکست (001/0، 293/0 r=) رابطه مثبت و معناداری با اهمالکاری تحصیلی و بین عاطفه مثبت (001/0، 302/0–r=) و جهتگزینی هدف تسلط (001/0، 360/0-r=) رابطه منفی و معناداری با اهمالکاری تحصیلی وجود دارد؛ اما بین جهتگزینی هدف گرایش و اهمالکاری تحصیلی رابطهای یافت نشد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیرهای عاطفه مثبت (002/0P
کلید واژگان
اهمالکاری تحصیلیترس از شکست
جهتگزینی هدف پیشرفت
عاطفه مثبت
عاطفه منفی
دانشجویان
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2017-05-221396-03-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایرانکارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
شاپا
2676-33032676-5128




