اثر بخشی آموزش ذهنآگاهی بر بهزیستی روانی و راهبردهای مقابله با استرس مادران کودکان معلول جسمی- حرکتی
(ندگان)پدیدآور
جاه طلب ضیابری, مهشیداحدی, حسنحاتمی, حمیدرضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش، بررسی اثر بخشی آموزش ذهنآگاهی بر بهزیستی روانی و راهبردهای مقابله با استرس مادران کودکان معلول جسمی- حرکتی است. روش پژوهش شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل مادران دارای کودک با معلولیت جسمی- حرکتی بود و به صورت در دسترس، تعداد 30 نفر انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزار پژوهش مقیاس فرم کوتاه بهزیستی روانی ریف (1998) و راهبردهای مقابله ای فولکمن و لازاروس (1988) بود. گروه آموزش تحت آموزش ذهنآگاهی قرار گرفتند اما گروه کنترل، آموزشی را دریافت نکردند. سپس مجدداً متغیرهای فوق در دو گروه اندازهگیری شد. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد بهزیستی روانی و راهبردهای مقابله با استرس در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل بطور معنادار بهبود یافت(0.05 ≤ p). نتایج پزوهش حاضر حاکی از آن بود که آموزش در حوزۀ ذهنآگاهی بر بهزیستیروانی و راهبردهای مقابله بر استرس مادران کودکان معلول جسمی حرکتی موثر بودهاست. آموزش ذهن آگاهی منجر به تغییر الگوهای معیوب تفکر و آموزش مهارتهای کنترل توجه می شود که این مسئله توانایی مقابله با موقعیتهای چالش برانگیز را افزایش میدهد.
کلید واژگان
ذهنآگاهیبهزیستی روانی
راهبردهای مقابله با استرس
معلول جسمی –حرکتی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشترسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای روانشناسی سلامت، دانشگاه عدالت، تهران، ایراناستاد گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد کرج، کرج، ایران( نویسنده مسئول) drhahadi5@gmail.com
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه جامع امام حسین، تهران، ایران




