بررسی تاثیر مصرف رسانهای بر میزان سرمایه اجتماعی شهروندان شهر بندرعباس
(ندگان)پدیدآور
ریاحی, محمد اسماعیلظهیری نیا, مصطفیصادقی, سهیلنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این پژوهش تاثیر مصرف رسانهای بر سرمایه اجتماعی با تأکید بر تلویزیون داخلی و ماهوارهای موردبررسی و آزمون تجربی قرارگرفته است. روش پژوهش در این تحقیق از نوع پیمایشی بوده و برای جمعآوری دادههای مورد نیاز از پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق شامل افراد 18 سال و بالاتر است که در زمان تحقیق (سال 1393) در شهر بندرعباس سکونت دارند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر و شیوه نمونهگیری نیز خوشهای چندمرحلهای است. دادههای پژوهش به کمک نرمافزار آماری spss و با استفاده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که بین میزان تماشای تلویزیون داخلی و سرمایه اجتماعی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد؛ اما میزان تماشای تلویزیون ماهوارهای با سرمایه اجتماعی دارای رابطه معکوس است. میزان تماشای تلویزیون داخلی با میزان اعتماد اجتماعی و رعایت هنجارهای اجتماعی رابطه مثبت دارد، اما میزان تماشای تلویزیون ماهوارهای با میزان اعتماد اجتماعی و رعایت هنجارهای اجتماعی دارای رابطه معکوس است. همچنین بین تماشای تلویزیون (داخلی و ماهوارهای) با شبکههای مشارکت اجتماعی رابطه معناداری مشاهده نگردید. نتایج تحلیل رگرسیونی نشان میدهد که در جامعه آماری پژوهش حاضر میزان تماشای تلویزیون داخلی دارای بیشترین تاثیر معنادار بر سرمایه اجتماعی است.
کلید واژگان
مصرف رسانهایتلویزیون
سرمایه اجتماعی
اعتماد اجتماعی
شبکههای مشارکت
هنجار اجتماعی
شماره نشریه
30تاریخ نشر
2015-11-221394-09-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشترسازمان پدید آورنده
دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندراناستادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه هرمزگان
کارشناس ارشد پژوهش اجتماعی




