بررسی مشکلات موجود معلمان غیر بومی منطقه تیکمهداش و میزان تاثیرگذاری آن در کیفیت آموزشی
(ندگان)پدیدآور
محمدزاده کمالی, حسینصباغ, صمدنوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی مشکلات معلمان غیربومی منطقه تیکمهداش و میزان تاثیرگذاری آن در کیفیت آموزشی به منظور جستجوی راهکارهایی برای برون رفت از شرایط کنونی و ارتقاء کیفیت تدریس معلمان انجام شده است. جامعه آماری تحقیق متشکل از معلمان مدارس منطقه تیکمهداش است که از میان آنها تعداد 125 نفر معلم طبق فرمول نمونهگیری کوکران به شیوه نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم نمونه انتخاب شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته استکه اعتبار ابزار گردآوری اطلاعات ازطریق اعتبار صوری و پایاییآن با آلفای کرونباخ اندازهگیری شد. نتایج نشان داد که به طور کلی میزان کیفیت آموزشی در معلمان بومی و غیر بومی در حد متوسط میباشد. بینکیفیت آموزشی معلمان بارضایت شغلی و ارزشهای جمعگرایانه همبستگی مستقیم و معنیدار وجود دارد. بین متغیر بیگانگی اجتماعی و سنوات تدریس همبستگی معکوس به دست آمد. برای سنجش کیفیت آموزشی براساس جنسیت، مدرک تحصیلی و امکانات ایاب و ذهاب در معلمان بومی و غیربومی از تحلیل واریانس دو راهه استفاده شد و نتایج به دست آمده حاکی از آن است که اثر تقابلی جنسیت و گروه معنیدار است ولی اثر تقابلی بین مدرک تحصیلی و امکانات ایاب و ذهاب با گروه معلمان معنیدار نمیباشد.
کلید واژگان
کیفیت آموزشیمعلمان غیربومی
رضایت شغلی
بیگانگی اجتماعی
شماره نشریه
36تاریخ نشر
2017-09-231396-07-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزسازمان پدید آورنده
کارشناسارشد جامعهشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی؛ تبریز- ایران.گروه علوم اجتماعی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی؛ تبریز- ایران (نویسنده مسئول).
شاپا
2322-56612476-7034




