بررسی تأثیر عوامل آموزشی بر رفتارهای زیست محیطی در ایران
(ندگان)پدیدآور
پایتختی اسکوئی, سیدعلیبابازاده, محمودطبقچی اکبری, لالهنوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه محیط زیست و حفظ آن یکی از مهمترین چالشهای جوامع بشری است. فاجعه زیست محیطی نه تنها آرامش و امنیت زندگی انسان را متأثر میسازد، بلکه سلامتی و هستی را در معرض تهدید جدی قرار میدهد. در این بین، آموزش را میتوان به عنوان عاملی در نظر گرفت که به افراد برای ایجاد یک درک درست و حساسیت نسبت به محیط زیست و مسائل مرتبط با آن کمک میکند. در این مقاله که به صورت کتابخانهای انجام شده است، به بررسی تأثیر عوامل آموزشی به تفکیک مخارج آموزشی دولت، تعداد دانشجویان، تعداد دانشآموزان، تعداد مدارس و نرخ باسوادی بر شاخص رفتارهای زیست محیطی (انتشار گاز دی اکسیدکربن) در ایران طی دورههای زمانی 1395-1361 پرداخته شده و برای برآورد اثرات متغیرها نیز از تکنیک اقتصادسنجی به شیوه خود توضیحبرداری با وقفههای گسترده (ARDL) استفاده شده است. نتایج نشان میدهد افزایش شاخصهای آموزشی منجر به کاهش آلودگی محیط زیست در ایران طی دورههای زمانی مورد بررسی میشود.
کلید واژگان
واژگان کلیدی: عوامل آموزشیرفتارهای زیست محیطی
الگوی خود توضیح با وقفههای گسترده
شماره نشریه
42تاریخ نشر
2019-05-221398-03-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزسازمان پدید آورنده
دانشیار گروه اقتصاد، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز- ایران (نویسنده مسئول).استادیار گروه اقتصاد، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران.
دانشجوی دکتری، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه- ایران.
شاپا
2322-56612476-7034




