| dc.contributor.author | کیامنی, بهرام | fa_IR |
| dc.contributor.author | ضامنی, فرشیده | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T00:57:01Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T00:57:01Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T00:57:01Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T00:57:01Z | |
| dc.date.issued | 2019-02-20 | en_US |
| dc.date.issued | 1397-12-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2018-10-06 | en_US |
| dc.date.submitted | 1397-07-14 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | کیامنی, بهرام, ضامنی, فرشیده. (1397). بررسی رابطه جو اخلاقی و عدالت سازمانی با رفتار شهروندی سازمان در سازمان آموزش و پرورش استان مازندران به منظور ارائه مدل. مطالعات جامعه شناسی, 11(41), 37-61. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2322-5661 | |
| dc.identifier.issn | 2476-7034 | |
| dc.identifier.uri | http://jss.iaut.ac.ir/article_664322.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/188962 | |
| dc.description.abstract | هدف از این تحقیق بررسی جو اخلاقی و عدالت و رفتار شهروندی سازمان در اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران به منظور ارائه مدل ساختاری در سال تحصیلی (96-1395) میباشد. روش پژوهش، پیمایش از نوع توصیفی است. این پژوهش از حیث هدف در زمره تحقیقات کاربردی قلمداد میشود. جامعه آماری کلیه کارکنان ادارات آموزش و پرورش 32 منطقه و شهرستان استان مازندران به انضمام تمامی کارکنان اداری و ستادی اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران به تعداد 1929 نفر و حجم نمونه به تعداد 320 نفر با استفاده از جدول کرجسی مورگان تعیین شده است. روش جمعآوری دادهها بر اساس روش میدانی و پیمایش و ابزار، مصاحبه سازمان یافته و پرسشنامههای استاندارد بود. روش آماری همبستگی پیرسون تحلیل عاملی تاییدی و مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل مسیر استفاده گردیده است. کلیه ابعاد سازهها جو اخلاقی (مراقبت و توجه، قوانین و مقررات، ضوابط ، کارایی، مستقل) عدالت سازمانی (تعاملی، رویهای، توزیعی) رفتار شهروندی سازمان (نوعدوستی، وجدان، جوانمردی، رفتار مدنی و ادب و ملاحظه) بر اساس تحلیل عاملی تاییدی مورد پذیرش واقع شد. بخش ساختاری مدل نیز حاکی از آن است که متغیر جو اخلاقی با اثر مستقیم (622/0) بیشترین مقدار واریانس رفتار شهروندی را تبیین کرده است و متغیر عدالت سازمانی با اثر مستقیم (156/0) رفتار شهروندی را تبیین نموده است. این مدل مطابق با کلیه شاخصهای برازش اعم از شاخص برازش تطبیقی یا CFI که مقدار 928/ شاخص ریشه دوم میانگین مربعات خطای برآورد یا RMSEA این شاخص برای مدل مقدار آن 074/0 شاخصکای اسکوئر (CMIN) مقدارآن 728/2 میباشد که مقادیر این شاخصها نیز نشان از برازش نسبتاً خوب مدل توسط دادهها دارد. نتایج آزمون نشان داد مدل ارئه شده مناسب بوده و تاثیر متغیر مکنون برونزا بر متغیر درونزا مثبت و معنادار است. | fa_IR |
| dc.format.extent | 966 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مطالعات جامعه شناسی | fa_IR |
| dc.subject | جو اخلاقی | fa_IR |
| dc.subject | عدالت سازمانی | fa_IR |
| dc.subject | رفتار شهروندی سازمانی | fa_IR |
| dc.title | بررسی رابطه جو اخلاقی و عدالت سازمانی با رفتار شهروندی سازمان در سازمان آموزش و پرورش استان مازندران به منظور ارائه مدل | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | علمی پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری- ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری- ایران (نویسنده مسئول). | fa_IR |
| dc.citation.volume | 11 | |
| dc.citation.issue | 41 | |
| dc.citation.spage | 37 | |
| dc.citation.epage | 61 | |