نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorکیامنی, بهرامfa_IR
dc.contributor.authorضامنی, فرشیدهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T00:57:01Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T00:57:01Z
dc.date.available1399-07-09T00:57:01Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T00:57:01Z
dc.date.issued2019-02-20en_US
dc.date.issued1397-12-01fa_IR
dc.date.submitted2018-10-06en_US
dc.date.submitted1397-07-14fa_IR
dc.identifier.citationکیامنی, بهرام, ضامنی, فرشیده. (1397). بررسی رابطه ‌جو اخلاقی و عدالت سازمانی با رفتار شهروندی سازمان در سازمان آموزش و پرورش استان مازندران به منظور ارائه مدل. مطالعات جامعه شناسی, 11(41), 37-61.fa_IR
dc.identifier.issn2322-5661
dc.identifier.issn2476-7034
dc.identifier.urihttp://jss.iaut.ac.ir/article_664322.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/188962
dc.description.abstractهدف از این تحقیق بررسی جو اخلاقی و عدالت و رفتار شهروندی سازمان در اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران به منظور ارائه مدل ساختاری در سال تحصیلی (96-1395) می­باشد. روش پژوهش، پیمایش از نوع توصیفی است. این پژوهش از حیث هدف در زمره تحقیقات کاربردی قلمداد می­شود. جامعه آماری کلیه کارکنان ادارات آموزش و پرورش 32 منطقه و شهرستان استان مازندران به انضمام تمامی کارکنان اداری و ستادی اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران به تعداد 1929 نفر و حجم نمونه به تعداد 320 نفر با استفاده از جدول کرجسی مورگان تعیین شده است. روش جمع­آوری داده­ها  بر اساس روش میدانی و پیمایش و ابزار، مصاحبه سازمان یافته و پرسشنامه­های استاندارد بود. روش آماری همبستگی پیرسون تحلیل عاملی تاییدی و مدل­سازی معادلات ساختاری تحلیل مسیر استفاده گردیده است. کلیه ابعاد سازه­ها جو اخلاقی (مراقبت و توجه، قوانین و مقررات، ضوابط ، کارایی، مستقل) عدالت سازمانی (تعاملی، رویه­ای، توزیعی) رفتار شهروندی سازمان (نوعدوستی، وجدان، جوانمردی، رفتار مدنی و ادب و ملاحظه) بر اساس تحلیل عاملی تاییدی مورد پذیرش واقع شد. بخش ساختاری مدل نیز حاکی از آن است­ که متغیر جو اخلاقی با اثر مستقیم (622/0) بیشترین مقدار واریانس رفتار شهروندی را تبیین کرده است و متغیر عدالت سازمانی با اثر مستقیم (156/0) رفتار شهروندی را تبیین نموده است. این مدل مطابق با کلیه شاخص­های برازش اعم از شاخص برازش تطبیقی یا CFI که مقدار 928/ شاخص ریشه دوم میانگین مربعات خطای برآورد یا RMSEA این شاخص برای مدل مقدار آن 074/0 شاخص­کای ­اسکوئر (CMIN) مقدارآن 728/2 می­باشد که مقادیر این شاخص­ها نیز نشان از برازش نسبتاً خوب مدل توسط داده­ها دارد. نتایج آزمون نشان داد مدل ارئه شده مناسب بوده و تاثیر متغیر مکنون برون­زا بر متغیر درون­زا مثبت و معنادار است.fa_IR
dc.format.extent966
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزfa_IR
dc.relation.ispartofمطالعات جامعه شناسیfa_IR
dc.subjectجو اخلاقیfa_IR
dc.subjectعدالت سازمانیfa_IR
dc.subjectرفتار شهروندی سازمانیfa_IR
dc.titleبررسی رابطه ‌جو اخلاقی و عدالت سازمانی با رفتار شهروندی سازمان در سازمان آموزش و پرورش استان مازندران به منظور ارائه مدلfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeعلمی پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری- ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری- ایران (‌نویسنده مسئول).fa_IR
dc.citation.volume11
dc.citation.issue41
dc.citation.spage37
dc.citation.epage61


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد