عوامل اجتماعی مرتبط با ارتقای منزلت اجتماعی معلمان مقطع متوسطه مشکین شهر از دیدگاه خود معلمان
(ندگان)پدیدآور
جهانگیری, عزیزهعلمی, محمودنوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این تحقیق که با عنوان «عوامل اجتماعی مرتبط با ارتقای منزلت اجتماعی معلمان مقطع متوسطه مشکین شهر از دیدگاه خود معلمان» انجام شده است. از نظر هدف؛ از نوع کاربردی، از نظر زمانی؛ مقطعی و از نظر کنترل شرایط پژوهش؛ یک بررسی پیمایشی و همچنین توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق، معلمان مقطع متوسطه مشکین شهر در سال تحصیلی 94-1393 به حجم 670 نفر، حجم نمونه طبق فرمول تعیین حجم نمونه کوکران برابر با 245 نفر و روش نمونهگیریاش، تصادفی طبقهای بوده است. در این تحقیق برای اندازهگیری متغیرها از سوال (پرسشنامه) و برای اندازهگیری سازهها از ابزار (مقیاس) طیف لیکرت استفاده شده است. طبق یافتههای تحقیق که با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون انجام شد، مشخص شد که بین میزان حقوق و مزایای دریافتی معلمان، میزان دسترسی معلمان به امکانات رفاهی، میزان عضویت معلمان در تشکلهای صنفی، میزان اعتماد اجتماعی شهروندان به معلمان، میزان توجه رسانهها به جایگاه معلم و افزایش مهارتهای معلمان با ارتقای منزلت اجتماعی آنان رابطه معنیداری وجود دارد. همچنین پیشبینی تغییرات متغیر وابسته و تعیین میزان تاثیر هر یک از متغیرهای مستقل بر روی آن با استفاده از رگرسیون چند متغیره نشان داد که 79 در صد از ارتقای منزلت اجتماعی معلمان، ناشی از رابطه بین یک ترکیب خطی از متغیرهای مستقل است و 21/0 درصد باقیمانده که «ضریب عدم تعیین» نام دارد ناشی از سایر عواملی است که در این تحقیق منظور نشدهاند.
کلید واژگان
حقوق و مزایاتشکلهای صنفی
اعتماد اجتماعی
منزلت اجتماعی
شماره نشریه
28تاریخ نشر
2015-09-231394-07-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزسازمان پدید آورنده
کارشناسیارشد جامعهشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز – ایران.استادیار گروه جامعهشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز- ایران (نویسنده مسئول).
شاپا
2322-56612476-7034




