مصرف کالاهای فرهنگی و عوامل موثر بر آن (مطالعه موردی: جوانان 18 الی 29 ساله شهرستان خوی)
(ندگان)پدیدآور
حاجیزاده, رویارضوی دینانی, ابتسامنوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش به ارزیابی عوامل موثر بر مصرف کالاهای فرهنگی میان جوانان میپردازد. هدف اصلی تحقیقحاضر، شناخت نقش برخی عوامل فردی واجتماعی چون سن، جنسیت، وضعیت تاهل، تحصیلات، مدت زمان گذران اوقات فراغت و درآمد بر میزان مصرف کالاهای فرهنگی میان جوانان است. روش پژوهش پیمایشی است. جامعه آماری جوانان 18 تا 29 ساله شهرستان خوی که تعداد آنها 88404 نفر است و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 382 نفر محاسبه گردیده. برای انتخاب نمونه، از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای متناسب با حجم استفاده شده و ابزار عمده جمعآوری دادهها «پرسشنامه استاندارد» است. توصیف و تبیین دادهها با استفاده از روشهای آماری متناسب با سطح سنجش متغیرها صورت گرفته است. یافتهها و نتایج تحقیق نشان میدهد که میان سن و تحصیلات جوانان و مصرف کالاهای فرهنگی رابطه وجود دارد؛ به طوریکه میزان مصرف کالاهای فرهنگی درسنین 26 تا 29 سال به طور معنیداری بیشتر از 18 تا 21 سال است. همچنین نتایج نشان میدهد که مصرف کالاهای فرهنگی در جوانان فوقلیسانس و بالاتر به طور معنیداری بیشتر از سایرین است. ولی بین جنسیت، وضعیت تاهل، درآمد و مصرف کالاهای فرهنگی رابطه معنیداری وجود ندارد.
کلید واژگان
کالاهای فرهنگی و مصرف کالای فرهنگیشماره نشریه
29تاریخ نشر
2016-01-211394-11-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزسازمان پدید آورنده
کارشناسارشد ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز- ایران.گروه ارتباطات اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک – ایران (نویسنده مسئول).
شاپا
2322-56612476-7034




