تحلیل جامعهشناختی رابطه سرمایه اجتماعی با هوش فرهنگی در بین دانشجویان دانشگاه تبریز
(ندگان)پدیدآور
افشار, سیمیننوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هوش فرهنگی، به عنوان قابلیت یادگیری الگوهای جدید در تعاملات فرهنگی و ارائه پاسخهای رفتاری صحیح به این الگوها تعریف شده است. با توجه به اینکه دانشگاهها از جمله مکانهایی هستند که جوانانی از فرهنگها و قومیتهای مختلف با هم در تعامل قرار میگیرند، هدف پژوهش حاضر، سنجش وضعیت هوش فرهنگی دانشجویان و ارتباط آن با سرمایه اجتماعی است. این پژوهش به صورت پیمایشی و با استفاده از روش نمونهگیری طبقهبندی صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش حاضر را دانشجویان دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 93-1392 تشکیل میدهند. حجم نمونه 384 نفر برآورد شده است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که 06/39 درصد پاسخگویان میزان هوش فرهنگیشان در حد متوسط، 28/19 درصد پایین و حدود 66/41 درصد نیز بالا است. همچنین، سایر یافتههای پژوهش نشان داد که بین سرمایه اجتماعی و ابعاد آن (اعتماد اجتماعی، مشارکت اجتماعی و حمایت اجتماعی) و هوش فرهنگی و ابعاد آن (بعد رفتاری، انگیزشی، شناختی و فراشناختی) همبستگی مستقیمی وجود دارد. علاوه بر این، سرمایه اجتماعی 23 درصد از تغییرات هوش فرهنگی پاسخگویان را تبیین کرده است.
کلید واژگان
سرمایه اجتماعیهوش فرهنگی و دانشجویان دانشگاه تبریز
شماره نشریه
25تاریخ نشر
2015-01-211393-11-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزسازمان پدید آورنده
کارشناس امور فرهنگی واجتماعی -شهرداری میاندوآبشاپا
2322-56612476-7034




