بررسی رابطه بین میزان بهرهمندی از رسانههای نوین (اینترنت) و میزان پایبندی نسل جوان به ارزشهای اجتماعی (با تاکید بر مطالعه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای تبریز و علوم و تحقیقات آذربایجانشرقی)
(ندگان)پدیدآور
وطنی, سونیاساعی, منصورنوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقاله حاضر "رابطه بین میزان بهرهمندی از رسانههای نوین (اینترنت) و میزان پایبندی نسل جوان (دانشجویان) به ارزشهای اجتماعی" را مورد مطالعه قرار میدهد. برای نیل به این هدف ابتدا تعاریفی از ارزش و ارزشهای اجتماعی، اینترنت و پایبندی به ارزشها، ارائه شد و نظریههای مربوط به ارزشهای اجتماعی و رسانههای جمعی مورد ارزیابی قرار گرفت. سپس نظریهها و دیدگاههای تبیینکننده رسانهها و ارزشهای اجتماعی و همچنین دیدگاههای داخلی و خارجی مورد بحث و بررسی قرارگرفت. جامعه آماری این پژوهش از بین دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز و واحد علوم و تحقیقات آذربایجانشرقی که بین 22 تا 40 سال سن دارند و در نیمسال دوم سال تحصیلی (93-1392) در این واحدهای دانشگاهی در حال تحصیل بودند انتخاب شدند. در این پژوهش از روش پیمایشی استفاده شده و با بهرهگیری از پرسشنامه اطلاعات مورد نیاز تحقیق گردآوری شده است. نتایج نشان داد رابطه بین میزان بهرهمندی از اینترنت و معیار ظاهری، قرابت و خویشاوندی، طبقه اجتماعی، معیارهای مدرن و سنتی در پوشش، دینگرایی و خاصگرایی معنادار و معکوس است و رابطه بین میزان بهرهمندی از اینترنت و رابطه اجتماعی بین دختر و پسر، قانونگرایی، ثروتگرایی و مسئولیتپذیری معنادار و مستقیم است. این نتایج نشان میدهد اینترنت به عنوان یکی از رسانههای دارای مخاطبخاص به نسبت کارکرد و بهرهمندی جوانان دانشجو بر ارزشهای اجتماعی آنها تاثیرگذار بوده است.
کلید واژگان
اینترنتبهرهمندی
پایبندی
ارزشهای اجتماعی
شماره نشریه
18تاریخ نشر
2013-04-211392-02-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزسازمان پدید آورنده
دانشآموخته کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی با گرایش ارتباطات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز- ایران.استادیار پژوهشگاه مطالعات علوم انسانی و اجتماعی جهاد دانشگاهی (نویسنده مسئول).
شاپا
2322-56612476-7034




