• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • جامعه شناسی و مدیریت سبک زندگی
    • دوره 2, شماره 5
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • جامعه شناسی و مدیریت سبک زندگی
    • دوره 2, شماره 5
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    سبک‌های ذهنی و محیطی اشتغال در بین زنان شاغل در بخش غیر رسمی (مورد مطالعه پاساژهای شهر همدان)

    (ندگان)پدیدآور
    نقدی, اسداللهرویین تن, محبوبه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    702.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    طرح مسئله: سبک زندگی و اشتغال زنان در سالهای اخیر بسیار متحول شده است. یکی از این تغییرات افزایش چشم‌گیر کار زنان در پاساژها و مراکز خرید است. این امر از یک سو به دلیل تغییر گفتمان در باب حضور زنان که خود با دو نوع تغییر الف- تغییرات ساختاری که حضور زنان در حوزه عمومی مانند همگانی شدن تحصیل در جامعه، ورود و غلبه زنان در تحصیلات دانشگاهی و پررنگ شدن نقش زنان شهری در بازارهای کار و ب- تغییرات اجتماعی مانند افزایش ورود زن به عرصه عمومی به واسطه اشتغال از یک سو و کمبود فرصت اشتغال در بخش رسمی از سوی دیگر همراه بوده است.روش اصلی این پژوهش روش کیفی بوده و در کنار آن از روش‌های مکمل، مشاهده و مصاحبه نیز استفاده گردیده است. جامعه آماری؛ زنان شاغل در بخش اشتغال غیر رسمی (بوتیک داران و منشی فروش‌های زن پاساژهای شهر همدان) بوده است. محققانبر اساس یافته های تحقیق و منطق مطالعات کیفی، دو نوع سبک و الگوی کلی اشتغال را شناسایی کردند،سبک اشتغال خود انگیخته (اشتغال بر مبنای انگیزه‌های درونی) و بیشتر در سطح ذهنی است و سبک­ محیطی اشتغال یا سبک اشتغال برانگیخته (بر مینای محرک‌های بیرونی) تقسیم‌بندی کرده اند.سبک اشتغال خود انگیخته شامل دو زیر شاخه (اشتغال مطلوبیت گرا و جبرانی )که در آن مولفه‌های ذهنی نقش پررنگ‌تری دارند و سبک اشتغال برانگیخته شامل چهار زیر مجموعه (طبقاتی،تلقینی،تحمیلی و ویترینی)که مولفه‌های اجتماعی به شکل چشم‌گیری تسلط دارند می باشند.
    کلید واژگان
    اشتغال ویترینی
    پاساژ
    اشتغال غیر رسمی
    سبک اشتغال خود انگیخته
    سبک اشتغال برانگیخته
    سبک زندگی اقتصادی

    شماره نشریه
    5
    تاریخ نشر
    2016-04-20
    1395-02-01
    ناشر
    معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه همدان
    دانشگاه همدان

    شاپا
    2645-5641
    URI
    https://sls.tabrizu.ac.ir/article_5679.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/18873

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • تئوری ارزشمندی اشتغال زنان روستایی با تأکید بر آیات قرآن کریم بر پایه روش زمینه‌‌ای و برتری آن بر سایر الگوهای اشتغالی زنان 

      خاتمی, سیده سمیه؛ خاتمی, سید جواد (جامعه المصطفی العالمیه, 2022-03-21)
      آسیب‌شناسی کار زنان روستایی نشان از مغفول ماندن ارزشمندی اشتغال آنها دارد، به‌طوری‌که عدم توجه به آن روز بروز بر آسیب‌های اشتغال زنان در روستا اثر می‌گذارد. پژهش حاضر با هدف تبیین نظریه ارزشمندی اشتغال زنان روستایی با تأکید ...

    • بررسی اثر متغیرهای سیاست پولی بر اشتغال به تفکیک بخشهای عمده اقتصادی در ایران (78- 1345) 

      نظرى, محسن؛ گوهریان, فا طمه (دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2002-06-22)
      سیاستهای پولی، مجموعه تصمیمات و اقدامات مقامات پولی کشور درکنترل عرضه و تقاضای پول برای تاثیرگذاری بر سطح فعالیتهای اقتصادی می باشد. معمولا سطح قیمتها، میزان اشتغال، میزان تولید واقعی، صادرات و واردات به عنوان مهمترین ...

    • بررسی وضعیت اشتغال‌پذیری جوانان ایران 

      پدیدآور نامشخص (وزارت ورزش و جوانان, 2015-11-22)
      پژوهش حاضر با هدف «شناخت عوامل مؤثر بر اشتغال­پذیری» و «بررسی وضعیت اشتغال­پذیری جوانان» انجام شده است. سؤالات اصلی­ای که تلاش شده به آن پاسخ داده شود، عبارت اند از: «وضعیت اشتغال­پذیری جوانان ساکن استان­های تهران، مازندران، ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب