عوامل اجتماعی مؤثر برگرایش دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بیلهسوار به برنامههای تلویزیونی جمهوری آذربایجان
(ندگان)پدیدآور
تقوی, نعمتالهصباغ, صمدبابایی اونبربگلو, لطفالهنوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر عوامل اجتماعی مؤثر برگرایش دانشجویان دانشگاه آزاد بیلهسوار به برنامههای تلویزیونی جمهوری آذربایجان در شهر بیلهسوار میباشد. پس از طرح سئوال آغازین و ارائه اهداف پژوهش، چارچوب نظری تحقیق بر اساس نظریههای جامعهشناختی ارتباطات و ترکیبی از رویکردهای مبانی نظریه استفاده و خشنودی، نظریه گرایش فیش باین - آیزین، نظریه سرمایه اجتماعی، هویت اجتماعی و ... با توجه به موضوع و اهداف تحقیق انتخاب گردید و فرضیات این پژوهش از مدل تئوریکی فوق اقتباس شد. این فرضیات رابطه گرایش دانشجویان را با عوامل اجتماعی میآزماید. جهت بررسی فرضیات مطرح شده 201 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد بیلهسوار به صورت نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند و با استفاده ازروش تحقیق پیمایشی به منظور آزمون تحلیلی روی نمونه مورد نظر پرسشنامهای با انواع سئوالات وگویهها طراحی گردید. سپس میزان روائی و اعتبار این وسیله اندازهگیری برآورد گردید. مقدار آلفای کرونباخ که دلالت بر میزان روائی و پایداری درونی گویهها در داخل مقیاس دارد حدود 78 درصد برآورد گردید که این مقدار نشانگر اعتبارکافی برای ابزاراندازهگیری است. نتایج تحلیل آماری نشان میدهد که متغیرهای جنس، میزان دینداری، رضایت دانشجو ازبرنامههای تلویزیونی جمهوری آذربایجان، اعتماد دانشجو به برنامههای تلویزیونی شبکههای داخلی، میزان سرمایه اجتماعی، هویتپذیری اجتماعی و رضایت از خدمات شهری با متغیرگرایش به برنامههای تلویزیونی جمهوری آذربایجان رابطه معنیداری دارند و این نتایج فرضیات تحقیق را مورد تأیید قرار دادند.
کلید واژگان
اعتماداجتماعیسرمایه اجتماعی
هویت اجتماعی
گرایش
استفاده و خشنودی
مخاطب
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2009-04-211388-02-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزسازمان پدید آورنده
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه تبریز.عضو هیأت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز.
3- کارشناسیارشد علوم اجتماعی- جامعهشناسی.
شاپا
2322-56612476-7034




