• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجلة مطالعات اجتماعی ایران
    • دوره 11, 2(ویژه ایلام)
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجلة مطالعات اجتماعی ایران
    • دوره 11, 2(ویژه ایلام)
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی تأثیر ساختارِ شبکه‌های اجتماعی بر ویژگی‌های کارآفرینانه درمیان دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه ایلام

    (ندگان)پدیدآور
    فتوحی, سرداررضایی‌نسب, زهرا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    313.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر بر این‌فرض بنا شده است که حوزۀ اجتماعی فرد یا شبکه‌های ارتباطی، اطلاعات و منابعی برای آگاهی، نیاز، تخیل و... فراهم می‌کند و به شخصیت و ویژگی­ کارآفرین سمت‌وسو می‌دهد. هدف پژوهش بررسی تأثیر ساختارِ شبکه‌های اجتماعی بر ویژگی­‌های کارآفرینانه است. روش پژوهش پیمایش است و جامعۀ ‌آماری را دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه ایلام در سال تحصیلی 1396-1397 تشکیل داده‌اند که تعداد آنها 586 دانشجو بوده است. 250 نفر ازمیان جامعة آماری با روش نمونه­گیری غیراحتمالی هدفمند انتخاب شده‌اند. یافته‌ها مبین آن است 50 درصد دانشجویان در شبکه‌های روابط کوچک قرار دارند که دارای تنوع زیاد (44/0)، تراکم زیاد (60/0)، ولی قدمت تقریباً کم (18/0) است. 58 درصد دانشجویان کمترین ارتباط را با کارآفرینان داشته‌ اند و 32 درصد دانشجویان نیز کمترین ارتباط را با شاغلان داشته ­اند. این‌وضعیت از ساختارِ شبکۀ روابط بر کارآفرینی دانشجویان تأثیر گذاشته است. به ‌عبارتی، ساختار شبکۀ اجتماعی بر همة ویژگی‌های کارآفرینانه (خطرپذیری متعادل، کانون کنترل، نیاز به موفقیت، سلاست فکری، عمل‌گرایی، تحمل ابهام، رؤیاپردازی و چالش­طلبی) دارای تأثیر معنادار است. نتیجۀ کلی نشان می‌دهد کارآفرین بودن اتفاقی نیست و کارآفرینی افراد منوط به ویژگی‌هایی است که در موقعیت‌های مختلف و با توجه به نحوة قرارگرفتن در گروه‌های اجتماعی، متفاوت خواهد بود.
    کلید واژگان
    ویژگی کارآفرینانه
    کارآفرین
    اندازۀ شبکه
    تنوع شبکه
    شبکۀ روابط

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2017-06-22
    1396-04-01
    ناشر
    انجمن جامعه‌شناسی ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری سیاست‌گذاری فرهنگی، پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی
    دکتری جامعه‌شناسی، عضو هیئت علمی دانشگاه ایلام

    شاپا
    3653-2008
    URI
    http://www.jss-isa.ir/article_32476.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/188489

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب