پدیدارشناسی تجربی زیارت امامرضا (ع)
(ندگان)پدیدآور
یوسفی, علیصدیق اورعی, غلامرضاکهنسال, علیرضامکریزاده, فهیمهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
زیارت دیدار خودخواستة اماکن مقدس است که ابعاد عینی و ذهنی دارد؛ بعد عینی زیارت متضمن نهادمندی و توجیهمندی است. در حالی که نهادمندی زیارت حاصل انجام مکرر عمل زیارت در چارچوب آداب و احکام معین مذهبی است، توجیهمندی زیارت عمدتاً شامل مجموعۀ احادیث و روایاتی است که در فضیلت و ثواب زیارت نقل شده و از طریق فرآیندهای پرورش و یادگیری اجتماعی زیارت را توجیهپذیر میکند. بعد ذهنی زیارت متضمن درونیسازی معنای زیارت است که به آگاهی زائر از خارقالعاده بودن زیارتشونده و خضوع در برابر او میانجامد.
تحلیل پدیدارشناختی تجارب زیارتی شش زائر در مشهد که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدهاند نشان داد که اولاً مناسک زیارت، عقیده به تقدس، عقیده به شفاعت، دلدادگی، خضوع، توسلجویی، مناجات و آرامش از موضوعات مرکزی معنای زیارت است که برحسب اشتراک معنا به سه مقولۀ کلیتر شامل آدابمندی زیارت، عقیده به خارقالعادگی زیارتشونده و جذبه قابل تقسیم است. ثانیاً هرسه مقولۀ معنایی مذکور در همۀ تجارب زیارتی مشارکتکنندگان وجود دارد و این اشتراک نشان دهنده پدیدار اجتماعی زیارت است. در مقابل، وجه تفریدی زیارت عمدتاً مربوط به میزان رعایت آداب زیارت، ادراک خارقالعادگی زیارتشونده و میزان جذبه و پیوستگی به اوست.
کلید واژگان
زیارتپدیدارشناسی تجربی
تجربۀ زیارت
آدابمندی
خارقالعادگی
جذبه
شماره نشریه
34تاریخ نشر
2012-09-221391-07-01
ناشر
انجمن جامعهشناسی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشیار جامعهشناسی دانشگاه فردوسی مشهدمربی جامعهشناسی دانشگاه فردوسی مشهد
استادیار فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد
کارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی با علائق جامعه شناسی دین