• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجلة مطالعات اجتماعی ایران
    • دوره 3, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجلة مطالعات اجتماعی ایران
    • دوره 3, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی انسانشناختی روابط همسایگی )مطالعۀ تطبیقی روابط زنان شاغل و خانهدار(

    (ندگان)پدیدآور
    منادی, مرتضی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    184.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقالۀ حاضر در صدد بررسی بخشی از زندگی روزمرة زنان، یعنی روابط اجتمـاعی آنـان اسـت. در ایـن بررسـیانسانشناختی، مقایسهای بین روابط اجتماعی زنان شاغل و خانـهدار صـورت مـیگیـرد. زنـان شـاغل و زنـانخانهدار جامعۀ ما نیز براساس سرمایههای مختلـف اقتصـادی، اجتمـاعی و فرهنگـیشـان بـا اطرافیـان خـود)خانواده، دوستان و همسایگان( ارتباطهای متفاوتی برقرار میکنند.به کمک روش کیفی با ابزار مصاحبه، با تعدادی از زنان که بـه صـورت اتفـاقی تصـادفی انتخـاب شـدند،مصاحبههای طولانی انجام شد. تحلیل محتوای متن مصاحبهها نشان دادند افراد با سرمایۀ فرهنگی کـم،بیشترین ارتباط خانوادگی را دارند و خیلی کم همراه با خانواده، با دوستان ارتباط داشته و اصلاً به تنهاییبا دوستان ارتباط )غیر خانوادگی( ندارند. افراد با سرمایۀ فرهنگی متوسط بیشتر روابط خانوادگی را ترجیحمیدهند و تعدادی همراه با خانواده، با دوستان و تعداد بیشتری به تنهایی ارتباط برقرار میکنند. افراد باسرمایۀ فرهنگی بالا نیز اغلب با خانواده، تعدادی با دوستان و تعدادی به تنهایی با دوسـتان خـود رابطـهبرقرار میکنند.بیشتر زنان خانه دار روابط خانوادگی داشته و فقط یک مورد از آنان همراه با خانواده و یـا بـه تنهـایی، بـادوستان ارتباط داشت. اکثر زنان شاغل نیز با خانواده ارتباط داشته و تعدادی با دوستان و تعداد بیشتریبه تنهایی با همجنسان خود ارتباط دارند. سطح تحصیلات و وضعیت اقتصادی نقش مهمـی را در نتـایجبه دست آمده ایفا نمیکنند. عامل اصلی در شکل و نوع روابط اجتماعی، سرمایۀ فرهنگی است.نتایج حاکی است که سرمایۀ فرهنگی پایین، خانه داری و ارتباطات خانوادگی نوعی چرخه را سـاخته ا نـد.در حالی که، سرمایۀ فرهنگی متوسط و بالا، شاغل بودن و روابط با همجنسان نیز چرخهای دیگـر را بنـاکرده ا ند. درواقع، فعالیتهای فرهنگی، هنری، ورزشی، مطالعـه، تماشـای تلویزیـون، شـرکت در مجـالسشعر، تفسیر قرآن بسیج و غیره، جدای از سطح تحصیلات در برقراری ارتباطات نقش مهمی دارند
    کلید واژگان
    زنان شاغل و خانه دار
    روابط اجتماعی یا سرمایۀ اجتماعی و سرمایۀ فرهنگ

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2009-06-22
    1388-04-01
    ناشر
    انجمن جامعه‌شناسی ایران
    سازمان پدید آورنده
    استادیار دانشگاه الزهرا )س

    شاپا
    3653-2008
    URI
    http://www.jss-isa.ir/article_23394.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/188286

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب