الگوی سنجش هوشمندی کسبوکار در صنعت تلکام
(ندگان)پدیدآور
احمدی زاد, آرمانﻋﺒﺎﺳﯽ, اﺑﺮاهیمرحیمپور, مهیننوع مدرک
Textعلمی-
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش، ارائه الگوی سنجش سیستم هوشمندی کسبوکار با استفاده از رویکرد آمیخته است. در این مقاله، ابتدا مبانی نظری پژوهش بررسی شده و سپس، با مرور پژوهشهای پیشین، شاخصهای سنجش سیستم هوشمندی کسبوکار استخراج شده است. در ادامه، متغیرهای اولیه استخراجشده با روش کیفی و با گروههای کانونی غربال و متغیرهای مناسب به منظور طراحی مدل و سنجش آن تایید شدند. جامعه آماری شامل مدیران، روسا و کارشناسان کسبوکار یکی از اپراتورهای تلفن همراه کشور است و نمونه آماری به صورت سرشماری جامعه آماری انتخاب شد. در ادامه، دادههای کمی پژوهش با پرسشنامه جمعآوری و با توجه به اینکه جامعه آماری سرشماری شده بود، با روشهای آمار توصیفی و ماتریس اهمیت- عملکرد تحلیل شد. نتایج نشان داد که وضعیت سیستم هوشمندی کسبوکار در سطح متوسط رو به بالایی است؛ اما سطح ابعاد آن باهم متفاوتاند. هوشمندی فناورآنه و هوشمندی رقبا در وضعیت مطلوبی قرار دارند و وضعیت هوشمندی بازار در سطح متوسط روبه بالا و نزدیک به مطلوب است؛ اما سطح هوشمندی راهبردی ضعیف ارزیابی شد. بر اساس ماتریس اهمیت- عملکرد در مجموع هوشمندی فناورآنه، هوشمندی رقابتی و هوشمندی بازار در ناحیه قوتهای سیستم هوشمندی کسبوکار قرار گرفتند؛ اما هوشمندی راهبردی در ناحیه ضعفهای کلیدی سیستم هوشمندی کسبوکار است.
کلید واژگان
هوشمندی کسبوکارهوشمندی بازار
هوشمندی رقابتی
هوشمندی فناورآنه
هوشمندی راهبردی
شماره نشریه
28تاریخ نشر
2017-02-191395-12-01
ناشر
انجمن مدیریت راهبردی ایرانIran Strategic Management Society
سازمان پدید آورنده
دانشگاه کردستاندانشگاه الزهرا
دانشگاه الزهرا
شاپا
2228-68532676-6744
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
طراحی مدل هوشمندی کسبوکار با رویکرد داده-بنیاد
رحیمی, فرج الله؛ بقالینژاد شوشتری, محمدحسن؛ نداف, مهدی (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2021-01-20)سازمانها با مشکلات متفاوتی در استفاده بهینه از دادهها مواجهاند. هوشمندی کسبوکار بهخوبی سازمانها را در این امر یاری میکند. این مقاله مبتنی بر پژوهش کیفی است که با استفاده از استراتژی نظریهپردازی داده بنیاد به طراحی ...
-
نسبت هوشمندی و مکان؛ از هوشمندسازی معماری تا "مکان هوشمند"
فلاحت, محمد صادق؛ ارزن زرین, کیوان (دانشگاه تربیت مدرس, 2025-01-01)اهداف: هدف پژوهش حاضر را می توان در ابتدا شناخت بنمایه های هوش و مفاهیم مرتبط با "هوشمندی"بوده و در ادامه فهم نسبت "هوشمندی" با معماری و تبیین شاخصههای معماری هوشمند برشمرد؛ همچنین میتوان به صورت ویژه ارائهی راهبردهایی ...
-
توسعه مدل هوشمندی بازار در زنجیره عرضه محصولات تندگردش (فساد پذیر) در حوزه خردهفروشی آنلاین
تقوا, محمد رضا؛ رئیسی وانانی, ایمان؛ دهدشتی شاهرخ, زهره؛ شاکرین, مانا (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2023-03-21)در عرصه رقابت فشرده، مدیران کسبوکارها، بیش از همیشه به اطلاعات مناسب برای اتخاذ تصمیمهای راهبردی نیاز دارند. برای آن دسته از مدیران اجرایی که در حوزه خردهفروشی آنلاین محصولات فسادپذیر فعالیت دارند، دسترسی به اینگونه ...




