راهبردهای کسبوکار، سیستم کنترل مدیریت و عملکرد بنگاههای اقتصادی
(ندگان)پدیدآور
رشیدی, متینالهی, سید مجیداسدیان, مهردادنوع مدرک
Textعلمی-
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه تغییرات سریع همراه با تلاطم و آشفتگی، بخشی از محیط سازمان را تشکیل میدهد و یکی از مهمترین ابزارهایی که مدیران را در این شرایط محیطی یاری میدهد، مدیریت راهبردی است. از اینرو، راهبرد و مدیریت راهبردی به عنوان یک موضوع اصلی میتواند پیوند کارا و اثربخشی بین شایستگیهای بنگاه با فرصتها و تهدیدهای ایجادشده توسط تغییرات محیطی فراهم کند؛ بنابرین، انتخاب راهبرد مناسب و سیستم کنترل مدیریت هماهنگ و متناسب با راهبرد، مسألهای است که اکثر مدیران سازمانها و شرکتها با آن روبهرو هستند. هدف این پژوهش، بررسی روابط میان راهبردهای کسبوکار، سیستمهای کنترل مدیریت و عملکرد در شهرکهای صنعتی استان قزوین است. این پژوهش به لحاظ هدف، از نوع کاربردی و به لحاظ نوع، توصیفی ـ همبستگی است. این پژوهش، با مشارکت 190 نفر از مدیران، حسابداران و کارشناسان راهبرد شرکتهای مستقر در شهرکهای صنعتی استان قزوین که در بورس تهران پذیرفته شده باشند و تعداد کارکنان آنها متجاوز از 20 نفر باشد، انجام شده است. جهت آزمون فرضیهها از روش تحلیل عاملی تأییدی و مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که دو راهبرد کسبوکار (رهبری هزینه و تمایز محصول) بر سیستم کنترل مدیریت و سیستم کنترل مدیریت بر عملکرد موثر است.
کلید واژگان
راهبرد کسبوکارراهبرد تمایز
راهبرد رهبری هزینه
سیستم کنترل مدیریت مالی
سیستم کنترل مدیریت غیرمالی
عملکرد سازمانی
شماره نشریه
27تاریخ نشر
2016-11-211395-09-01
ناشر
انجمن مدیریت راهبردی ایرانIran Strategic Management Society
سازمان پدید آورنده
دانشگاه تهراندانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)
دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)
شاپا
2228-68532676-6744




