ارزیابی کارکرد راهبردهای ارتباطی بر تجاریسازی طرحهای پژوهشی
(ندگان)پدیدآور
مزیدی, علیمحمدسلطانیفر, محمدجعفری, زهرهنوع مدرک
Textعلمی-
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش راهبردهای ارتباطی بر تجاریسازی طرحهای پژوهشی است. راهبردهای ارتباطی موردنظر اطلاعرسانی، متقاعدسازی، موافقسازی و گفتگو است. این پژوهش به روش اکتشافی ـ پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش را 25 نفر از متخصصان و مدیران حوزه تجاریسازی فناوری سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران که در سال 1393 در شهر تهران مشغول به کار هستند، تشکیل میدهند. این پژوهش بر اساس پاسخ به این سؤالها تدوین شده است: موانع و عوامل مؤثر بر تجاریسازی طرحهای پژوهشی کدامند؟ و راهبردهای ارتباطی و اولویتبندی هریک از آنها چیست؟ بر اساس نتایج بررسی و تحلیل دادهها اولویت هر یک از راهبردها بهترتیب اطلاعرسانی، متقاعدسازی، موافقسازی و گفتگو است. در گام اول پژوهش، عوامل و موانع تجاریسازی بررسی و استخراج شدند. سپس بر اساس مبانی نظری پژوهش و مصاحبه با متخصصین، شاخصها و مصادیق اصلی تأثیرگذار بر راهبردهای ارتباطی بهدست آمد و بر اساس آن سؤالهای پرسشنامه تنظیم شد. در گام دوم، بر اساس تحلیل عاملی و با استفاده از نرمافزار SPSS یافتههای راهبردهای ارتباطی آزمون و اولویت هر یک از آنها تعیین شد. بر اساس نتایج بهدستآمده 4 دیدگاه بهدست آمد و پیشنهادهایی درخصوص تأثیر و نقش راهبردهای ارتباطی بر تجاریسازی طرحهای پژوهشی ارائه شد. نتایج حاکی از این است که هر یک از راهبردهای ارتباطی بهتنهایی نمیتواند مؤثر باشد و میبایست با راهبردهای دیگر همراه شود. تعامل بین صنعت و ایدهپرداز و سرمایهگذار از طریق راهبردهای ارتباطی استخراج شده در این مقاله، ارتقای سطح تجاریسازی طرحهای پژوهشی را به دنبال خواهد داشت.
کلید واژگان
راهبردهای ارتباطیتجاریسازی
روششناسی کیو
تحلیل عاملی اکتشافی
شماره نشریه
33تاریخ نشر
2018-05-221397-03-01
ناشر
انجمن مدیریت راهبردی ایرانIran Strategic Management Society
سازمان پدید آورنده
دانشگاه آزاد اسلامی، میبد.دانشگاه آزاد اسلامی، علوم و تحقیقات.
دانشگاه آزاد اسلامی، علوم و تحقیقات
شاپا
2228-68532676-6744




