اثربخشی شیوهها و راهبردهای ارتباطی در سازمانهای مجازی و الکترونیکی
(ندگان)پدیدآور
بنیادی نایینی, علیفاتحی, موناکامفیروزی, محمدحسننوع مدرک
Textعلمی-
زبان مدرک
فارسیچکیده
در پی رشد تکنولوژیهای ارتباطی و به دنبال آن گسترش سازمانهای مجازی و الکترونیکی، ارتباطات مجازی که بخش عظیمی از روند توسعه این سازمانها را تشکیل میدهد، یکی از مسائل مهم مدیریتی سازمانهای مجازی محسوب میشود؛ لذا وجود راهبردهای ارتباطی اثربخش در سطوح مختلف ارتباطی یکی از عوامل اصلی دستیابی به اهداف در این سازمانها است. در این پژوهش به صورت تجربی میزان اثربخشی راهبردهای ارتباطی در سه سطح ارتباط با کارکنان، تأمینکنندگان و مشتریان بر دستیابی به اهداف سازمانی، مورد بررسی قرار گرفته است. برای این منظور ابتدا یک چارچوب مبتنی بر دستاوردها و تحقیقات قبلی تعیین و سپس یک مدل مفهومی پیشنهادی بر اساس مطالعات نظری طراحی شد. پس از آزمون خبرگی مدل مذکور، بر اساس چارچوب طراحی شده استراتژیهای ارتباطی کاربردی در سازمان شناسایی و در قالب 3 فرضیه و با ابزار اندازهگیری پرسشنامه نسبت به ارزیابی اثربخشی آنها اقدام شده است. نتیجۀ این پژوهش نشان میدهد راهبردهای ارتباطی سازمان در دو سطح ارتباط با کارکنان (006/0pvalue=) و مشتریان (01/0pvalue=)، بر دستیابی به اهداف سازمان اثربخش بوده است و سازمان را در رسیدن به اهداف یاری کرده است. در آخر راهبردهای ارتباطی اثربخش و راهبردهای ارتباطی کلیدی برای هر یک از اهداف سازمانی مشخص شدند.
کلید واژگان
سازمان مجازیمدیریت راهبردی
راهبرد
ارتباطات مجازی
اهداف راهبردی
اثربخشی
شماره نشریه
16تاریخ نشر
2014-02-201392-12-01
ناشر
انجمن مدیریت راهبردی ایرانIran Strategic Management Society
سازمان پدید آورنده
استادیار، دانشگاه علم و صنعت ایرانکارشناسی ارشد، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی
کارشناسی ارشد، دانشگاه علم و صنعت ایران
شاپا
2228-68532676-6744




