راهبردهای مقابله با فشار روانی و ویژگیهای شخصیت در تعامل با فرسودگی شغلی کارکنان
(ندگان)پدیدآور
پورصادق, ناصرنوع مدرک
Textعلمی-
زبان مدرک
فارسیچکیده
فرسودگی شغلی در پاسخ به فشار روانی مزمن و بیشتر در حرفههای خدمات انسانی پدید می آید. از عوامل مهمی که میتوانند بر فرسودگی شغلی اثر بگذارند، ویژگیهای شخصیت و راهبردهای مقابله با فشار روانی است. به همین منظور پژوهش حاضر به بررسی نقش ویژگیهای شخصیت و راهبردهای مقابلهای در فرسودگی شغلی کارکنان بانک صادرات شهر تبریز میپردازد. در این پژوهش که از نوع توصیفی - همبستگی است، با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، 242 نفر از کارکنان بانک صادرات شهر تبریز انتخاب شده و با بهرهگیری از پرسشنامه جمعیتشناختی، مقیاس فرسودگی شغلی مسلش، پرسشنامه شخصیتی پنج عاملی نئو و پرسشنامه راهبردهای مقابلهای لازاروس و فولکمن مورد آزمون قرار گرفتند. دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و روش تحلیل رگرسیون چندگانه (همزمان) تحلیل گردید. نتایج پژوهش نشان داد که اکثریت کارکنان بانک (52/3%) از فرسودگی شغلی متوسطی برخوردارند و عامل شخصیتی نوروزگرایی و راهبرد مقابلهای هیجانمدار، پیشبینی کننده مثبت و عوامل شخصیتی برونگرایی و وظیفهشناسی پیشبینیکننده منفی فرسودگی شغلی کارکنان بانک میباشد. در خاتمه، مطالعه حاضر شواهدی برای یافته های قبلی در این زمینه است که ویژگیهای شخصیت با فرسودگی شغلی رابطه معنادار دارند.
کلید واژگان
ویژگیهای شخصیتراهبردهای مقابلهای فشار روانی
کارکنان بانک صادرات
شماره نشریه
10تاریخ نشر
2012-08-221391-06-01
ناشر
انجمن مدیریت راهبردی ایرانIran Strategic Management Society
سازمان پدید آورنده
دکتری مدیریت، استادیار دانشگاه عالی دفاع ملیشاپا
2228-68532676-6744




