رهبری دانش، هوش سازمانی و اثربخشی سازمانی
(ندگان)پدیدآور
اسکندری, اصغرگیلانی, مریماردلان, محمدرضانوع مدرک
Textعلمی-
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی رابطة بین رهبری دانش و هوش سازمانی با اثربخشی سازمانی در دانشگاه بوعلی سینای همدان است. روش پژوهش از نوع توصیفی ـ همبستگی میباشد. جامعة آماری شامل کلیة کارکنان دانشگاه بوعلی سینا به تعداد 313 نفر بوده و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران بهتعداد 171 آزمودنی تعیین گردید. گردآوری دادهها بااستفاده از سه پرسشنامه رهبری دانش، هوش سازمانی و اثربخشی سازمانی صورت گرفته است. برای تعیین میزان پایایی پرسشنامهها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد، که بهترتیب 93/0، 93/0 و 95/0 برآورد گردید. یافتهها نشان داد که وضعیت رهبری دانش، هوش سازمانی و اثربخشی سازمانی بالاتر از سطح متوسط است. ضریب همبستگی پیرسون آشکار کرد که که بین رهبری دانش و هوش سازمانی با اثربخشی سازمانی رابطة مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه بیانگر آن است که از بین مؤلفههای رهبری دانش، مؤلفه حمایت از فرایند یادگیری فردی و گروهی بیشترین تأثیر را در پیشبینی اثربخشی سازمانی دارد؛ و از بین مؤلفههای هوش سازمانی، مؤلفههای اتحاد و توافق، بینش استراتژیک و سرنوشت مشترک بهترتیب بیشترین تأثیر را در پیشبینی اثربخشی سازمانی دارند.
کلید واژگان
اتحاد و توافقسرنوشت مشترک
بینش استراتژیک
پیشبینی اثربخشی
شماره نشریه
12تاریخ نشر
2013-02-191391-12-01
ناشر
انجمن مدیریت راهبردی ایرانIran Strategic Management Society
سازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه بوعلی سینا.دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه بوعلی سینا.
استادیار، دانشگاه بوعلی سینا
شاپا
2228-68532676-6744




