اندازهگیری نوآوری در شرکتهای هلدینگ
(ندگان)پدیدآور
میرمحمدی, سید محمدایزدخواه, محمدمهدیحسینی, سید محمدحسیننوع مدرک
Textعلمی-
زبان مدرک
فارسیچکیده
استفاده از ساختار شرکتهای مادر تخصصی در بسیاری از کشورهای پیشرفته و در کشور ما متداول شده است. تشکیل این شرکتها باعث میشود از قِبَل همافزایی رخ داده میان شرکتهای زیرمجموعه، ارزشی ویژه خلق گردد. از طرفی، در فضای بیثبات و غیرقابل پیشبینی عصر کنونی، آنچه که سازمانها بهشدت به آن نیازمندند کسب مزیت رقابتی است و این امر میسر نمیگردد مگر با نوآوری و خلاقیت. یکی از کارهایی که شرکتهای مادر تخصصی برتر دنیا به منظور گسترش خلاقیت و نوآوری در شرکتهای زیرمجموعه انجام میدهند، اندازهگیری نوآوری در شرکتهای زیرمجموعه و انتخاب نوآورترین شرکت و در نهایت تشویق آن شرکت است. در این مقاله به ارائه ابعاد مدلی میپردازیم که بهوسیله آن یک شرکت مادر تخصصی میتواند شرکتهای زیرمجموعۀ خود را از نظر میزانِ نوآور بودن، پایش کرده و نوآورترین شرکت را مشخص کند. نوآوری ویژه در این مقاله، بهکارگیری روش تحقیق نظریه مبنایی در رسیدن به مدل اندازهگیری نوآوری است. مدل استخراجشده شامل چهار سطح میباشد که در سطح اول دو بعد افزایش درآمد حاصل از فروش محصولات جدید و کاهش هزینه ناشی از بهکارگیری فرایندهای بهینه؛ در سطح دوم دو بعد افزایش آگاهی مشتریان و تأمینکنندگان، توسعه شبکهای از همکاران؛ در بعد سوم سه هدف توسعه سبد کسبوکارها و محصولات، بهبود فرایندهای سازمانی و افزایش آگاهی از فناوریها و روشهای جدید و در بعد چهارم بهبود محیط کار، استقرار زیرساختهای نوآوری و بهبود سیستمهای جذب و نگهداری کارکنان قرار گرفته است.
کلید واژگان
نوآوریشرکت مادر تخصصی
نظریه مبنایی
شماره نشریه
13تاریخ نشر
2013-05-221392-03-01
ناشر
انجمن مدیریت راهبردی ایرانIran Strategic Management Society
سازمان پدید آورنده
دانشیار، دانشگاه علامه طباطبایی.دانشجوی دکتری رشته بازاریابی بین الملل، دانشگاه سمنان
دانشجوی دکتری رشته سیاستگذاری بازرگانی، دانشگاه شهید بهشتی.
شاپا
2228-68532676-6744




