پویاییشناسی استراتژیک صنعت روانکارها
(ندگان)پدیدآور
بختیاری, لطفعلیوزیر زنجانی, حمیدرضابکر, سمیرانوع مدرک
Textعلمی-
زبان مدرک
فارسیچکیده
زنجیرۀ ارزش1بیانگر دو دسته فعالیتهای اصلی و پشتیبان در سازمانهای تولیدی است. راهبرد سازمان باید موضوعات مختلف راهبردی را که در فعالیتهای اصلی و پشتیبان شناسایی شدهاند، پوشش داده و عوامل تأثیرگذار بر این موضوعات را در نظر داشته باشد و بر مبنای تحلیل موضوعات راهبردی موجب ایجاد همسویی و همافزایی راهبردی در میان تمام فعالیتهای اصلی و پشتیبان گردد. در این پژوهش تلاش شده است تا با رویکردی پویا و با استفاده از ابزار تحلیل دینامیک به بررسی چگونگی انتخاب موضوعات راهبردی به منظور فراهم نمودن زمینۀ لازم برای بازنگری در راهبرد تولید روانکارها پرداخته شود، در این راستا تحلیل پویاییشناسی روی موضوعات راهبردی صورت پذیرفت تا بر اساس آن ریشهها و عوامل اصلی تأثیرگذار بر موضوعات راهبردی در سازمان شناسایی گردند. برای طبقهبندی تحلیلها از چارچوب زنجیرۀ ارزش پورتر بهره گرفته شده است. علل ریشهای، متغیرهای میانجی و متغیرهای اصلی در حوزههای مختلف سازمان، با نگاهی عارضهیابانه، مورد شناسایی قرار گرفت و سپس جایگاه هر یک از این عناصر در زنجیرۀ ارزش پورتر مشخص گردید. در نهایت تعداد و وزن علل ریشهای موضوعات راهبردی سازمان با استفاده از روش سلسله مراتبی AHP بررسی و اولویتبندی شدند تا سازمان برای انتخاب راهبردی روی موضوعات با اولویت برتر تمرکز بیشتری نماید. نتیجۀ این تحقیق میتواند به عنوان ابزاری کارآمد برای تعیین استراتژیهای مناسب برای ارتقاء بهرهوری سازمانی مورد استفاده واقع شود.
کلید واژگان
تحلیل دینامیکیموضوعات راهبردی
زنجیرۀ ارزش پورتر
شماره نشریه
15تاریخ نشر
2013-11-221392-09-01
ناشر
انجمن مدیریت راهبردی ایرانIran Strategic Management Society
سازمان پدید آورنده
دانشیار، دانشگاه امام حسیناستادیار، دانشگاه پیام نور
کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور
شاپا
2228-68532676-6744




