ارزیابی استراتژیهای رقابتی و عملکرد سازمانی
(ندگان)پدیدآور
لشکری, محمدسامی, ابوالفضلارشادی, زهرانوع مدرک
Textعلمی-
زبان مدرک
فارسیچکیده
درک صحیح از استراتژی رقابتی و عملکرد سازمانی میتواند شناختی دقیق برای تصمیمگیری مدیران ایجاد کند. تحقیق حاضر با هدف یافتن مناسبترین استراتژی که باعث عملکرد بهتری برای این شرکتها گردد، صورت گرفته است. جامعة آماری این پژوهش، شرکتهای مواد غذایی استان خراسان رضوی میباشد که از طریق روش نمونهگیری کوکران 69 شرکت تعیین و پرسشنامه بین مدیران ارشد شرکتها توزیع شد. برای آزمون فرضیههای تحقیق از طریق همبستگی پیرسون و سپس از طریق ابزار تحلیل کلاستر، گروههای استراتژیک موجود در شرکتهای مواد غذایی شناسایی شد. سپس گروهها از طریق آزمون تی تست دو نمونه مستقل مورد مقایسه قرار گرفت. نتایج نشان داد که ارتباط مثبت و معناداری بین استراتژیهای عمومی پورتر (تمایز، رهبری هزینه و تمرکز) و عملکرد سازمانی وجود دارد. متمایزگران و رهبران هزینه، عملکرد بهتری نسبت به ترکیبکنندگان استراتژی دارند.
کلید واژگان
استراتژی رقابتیاستراتژی تمایز
استراتژی رهبری هزینه
عملکرد سازمانی
گروههای استراتژی
شماره نشریه
17تاریخ نشر
2014-05-221393-03-01
ناشر
انجمن مدیریت راهبردی ایرانIran Strategic Management Society
سازمان پدید آورنده
دانشیار، دانشگاه پیام نوراستادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نیشابور
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نیشابور
شاپا
2228-68532676-6744




