تدوین و ارزیابی نقشه استراتژیک
(ندگان)پدیدآور
قادری, اقبالمقصودی, کیهانپیرایش, رضانوع مدرک
Textعلمی-
زبان مدرک
فارسیچکیده
نقشههای استراتژیک چارچوبی برای تشریح و اجرای استراتژی برای مدیران در عصر دانش است که نحوة تبدیل ابتکارات و منابع سازمان را به دستاوردهای مشهود مالی و مشتریمدار بیان میکند. در این پژوهش تلاش شد تا به استناد مدل مبتنی بر نقشة استراتژیک سازمانهای دولتی و انتفاعی کاپلان و نورتون(2004)، نقشة استراتژیک شرکت گاز استان کردستان با استفاده از تکنیک دلفی به کمک کارشناسان و خبرگان دانشگاهی طراحی و بااستفاده از شاخصهای سیستم ارزیابی عملکرد متوازن به شیوة توصیفی پیمایشی مورد ارزیابی قرار گیرد. جامعة آماری پژوهش، کلیة کارکنان شرکت گاز استان کردستان بوده و حجم نمونه 274 نفر برآورد گردید که به صورت طبقهای تصادفی متناسب با حجم جامعه، تخصیص داده شد. نتایج نشان داد در چارچوب نقشة طراحی شده، هر چهار فرضیه مبتنی بر چهار منظر کارت امتیازی متوازن تأیید شد. در بررسی میزان همسویی با استراتژیها، دو سطح تخصصی بهرهبرداری و فنی ـ مهندسی کاملاً همسو بودند. اما حوزة مالی و پشتیبانی در برخی موارد، عدم همسویی را نشان داد و منظر فرآیندهای داخلی تنها منظری بود که مورد تأیید کل سطوح فعالیتی شرکت قرار داشت.
کلید واژگان
کارت امتیازی متوازننقشة استراتژیک
ارتباطات استراتژیک
شرکت گاز استان کردستان
شماره نشریه
19تاریخ نشر
2014-11-221393-09-01
ناشر
انجمن مدیریت راهبردی ایرانIran Strategic Management Society
سازمان پدید آورنده
دانشگاه آزاد اسلامی واحد همداندانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج
دانشگاه زنجان
شاپا
2228-68532676-6744




