الگوی راهبردی جاذبه توانباره صادراتی ایران در گروه D-8
(ندگان)پدیدآور
خورشیدی, غلامحسینعلیپوریان, غلام عباسحسینی, سید محمودامین بیدختی, علی اکبرنوع مدرک
Textعلمی-
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این تحقیق شناخت الگوی راهبردی جاذبه توانباره صادراتی ایران در آن است. تحقیق رویکرد اسنادی دارد که مبتنی بر پایگاه دادههای بانک جهانی، صندوق بینالمللی پول، سازمان تجارت جهانی و انکتاد است و از نوع تحقیقات پس رویدادی که مبنای اقتصادسنجی است و بر پایه نظریه جاذبه، به دادههای عینی واقعی کشورهای مورد نظر میپردازد. برازش الگوی راهبردی توانباره صادرات کالایی ایران با استفاده از مدل جاذبه صورت گرفته است. نتایج تحقیق حاکی از معنادار بودن رابطه متغیرهای درجه باز بودن اقتصاد، تولید ناخالص داخلی، میزان واردات، اندازه جمعیت، متغیر مشابهت، شاخص توسعه انسانی، سهم نیروی کار در صنعت، عضویت در WOT و تولید سرانه با میزان توانباره صادراتی ایران است و بیتأثیر بودن سرمایهگذاری مستقیم خارجی، سهم پژوهش در تولید ناخالص داخلی، هزینه آموزش عمومی و فاصله میان کشورهای گروه D-8 در این همگرایی است.
کلید واژگان
تئوری جاذبهمدل راهبردی
صادرات کالایی
کشورهای D-8
شماره نشریه
20تاریخ نشر
2015-02-201393-12-01
ناشر
انجمن مدیریت راهبردی ایرانIran Strategic Management Society
سازمان پدید آورنده
دانشیار، دانشگاه شهید بهشتی، تهراندانش آموخته دکتری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران
استادیار، دانشگاه شهید بهشتی، تهران
دانشیار، دانشگاه سمنان
شاپا
2228-68532676-6744




