ارزیابی چندسطحی عوامل مؤثر بر رقابتمندی کل صنعت در ایران
(ندگان)پدیدآور
رحمان سرشت, حسینقدرتیان کاشان, سید عبدالجابرنوع مدرک
Textعلمی-
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه هیچ شکی نیست که در بستر جهانی شدن، تنها صنایعی از کشورها میتوانند در حیطه رقابت با صنایع سایر کشورها موفق میشوند که از رقابتمندی بالاتر برخوردار باشند. مقوله رقابتمندی، یک موضوع چند سطحی بوده و در سطح بنگاهی، صنعت و ملی کاربرد دارد. از آنجا که بیشتر تأکید مطالعات نظری و تجربی بر روی رقابتمندی در سطح بنگاهی و ملی می باشد؛ این مقاله بر آن شد تا به تبیین این مفهوم در سطح صنعت بپردازد. برای دستیابی به الگوی جامع رقابتمندی کل صنعت، باید علاوه بر سطح صنعت، دو سطح ملی و بنگاهی نیز مورد بررسی قرار می گرفت. از اینرو با برخورداری از یک نگرش چندسطحی، متغیرهای مناسب و اثرگذار بر رقابتمندی در هر سطح به تفکیک معرفی شد. سپس با استفاده از روش فرآیند تحلیل شبکه ای (ANP)، الگوی عمومی مزبور بر اساس نظرات خبرگان برای شرایط ایران آزمون شد و مشخص شد که در صنعت ایران به طور کلی، رقابتمندی کل صنعت به شدت تحت تأثیر عوامل مطرح در سطح ملی یا فضای رقابتمندی کلان میباشد و بقیه عوامل در سطوح دیگر (مانند عوامل در سطح بنگاهی، بین بنگاهی و صنعت) از اهمیتچندانی برخوردار نیست.بنابراین جهت افزایش رقابتمندی کل صنعت کشور، باید تأکید بیشتری بر اصلاح و بهبود عوامل کلان در سطح ملی صورت پذیرد.
کلید واژگان
صنعتبوم شناسی
رقابتمندی
رقابتمندی صنعت
فرآیند تحلیل شبکه ای (ANP)
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2011-02-201389-12-01
ناشر
انجمن مدیریت راهبردی ایرانIran Strategic Management Society
سازمان پدید آورنده
استاد گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطباییدکترای مدیریت بازرگانی (گرایش سیاستگذاری) دانشگاه علامه طباطبایی
شاپا
2228-68532676-6744




