تأثیر جهتگیری یادگیری بر نوآوری استراتژیک در پرتو جو نوآورانه سازمانی
(ندگان)پدیدآور
طاهر پور کلانتری, حبیب اللهحسینی, سیده مریم
نوع مدرک
Textعلمی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تغییرات و عدم اطمینان در محیط کسبوکارها موجب دگرگونی در محیط رقابتی آنها شده و سازمانها میبایست برای موفقیت، رشد به نوآوری توجه کنند. هدف اصلی پژوهش حاضر، تحلیل تأثیر جهتگیری یادگیری بر نوآوری استراتژیک بوده است. همچنین، این پژوهش بررسی میکند که جوسازمانی نوآورانه چه نقشی در تقویت یا تضعیف این رابطه ایفا میکنند. رویکرد پژوهش قیاسی و استراتژی آن پیمایش از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر شرکتهای دانشبنیان ایرانی شرکتکننده در هشتمین نمایشگاه بینالمللی نوآوری و فناوری (INOTEX) در سال 1398 است. بر این اساس و پس از مرور ادبیات و طراحی مدل مفهومی، پرسشنامهای مشتمل بر 23 پرسش به نمونه آماری متشکل از 140 شرکت ارائه شد. از هر شرکت دستکم 2 نفر از مدیران ارشد به پرسشها پاسخ دادند که میانگین نظرات آنها مورد تحلیل قرار گرفت. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه بر اساس نظر متخصصان و استفاده از پرسشنامه استاندارد و روایی سازه نیز بر اساس تحلیل عاملی تأییدی تأیید شد. پایایی از مجرای آزمونهای آلفای کرونباخ، پایایی مرکب تأیید شد. سپس، دادههای گردآوریشده به کمک نرمافزار اسمارت پیالاس و از طریق ماتریس همبستگی، آزمون معادلات ساختاری و آزمون برازش مدل مورد تحلیل قرار گرفتند. درنهایت، مشخص شد که جهتگیری یادگیری بر نوآوری استراتژیک تأثیرگذار است. همچنین جو نوآورانه سازمانی نیز در رابطه بین جهتگیری یادگیری و نوآوری استراتژیک نقش تعدیل گر ایفا میکند.
کلید واژگان
جهتگیری یادگیرینوآوری استراتژیک
جو نوآورانه سازمانی
شماره نشریه
43تاریخ نشر
2020-09-221399-07-01
ناشر
انجمن مدیریت راهبردی ایرانIran Strategic Management Society
سازمان پدید آورنده
استادیار/موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزیدانشجو/ موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی
شاپا
2228-68532676-6744



