شناسایی و دستهبندی چالشهای حرکت استراتژیک محصول محوری به خدمات محوری در شرکتهای تولیدکننده
(ندگان)پدیدآور
مفاخری, خدیجهسعیدنیا, حمیدرضابدیع زاده, علینوع مدرک
Textمستخرج از پایان نامه
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه شرکتهای تولیدی، تلاش میکنند با استفاده از راهحلهای یکپارچه خدمات-محصول ترکیبی، موقعیت راهبردی خود را نزد مشتریان، بازتعریف نمایند تا از مزایای ارائه خدمات دوره عمر محصول، بهرهمند شوند. هدف پژوهش، معرفی پدیده خدمات محوری و ارائه روشی جهت شناسایی و دستهبندی چالشهای اتخاذ استراتژی خدمات محوری در صنعت تولید تجهیزات سنگین است. برای جمعآوری دادهها، از مصاحبههای نیمهساختار یافته با 13 نفر از خبرگان صنعت و جهت تحلیل دادهها و استخراج نتایج، از روش تحلیل مضمون، استفاده شده است. با توجه به ناشناخته بودن فرآیند خدمات محوری در شرکتهای داخلی و ضرورت ایجاد یک منبع دانشی غنی، یک مطالعه ساختارمند از مبانی نظری پژوهش انجام و با استفاده از روش تحلیل تم، یک ساختار اولیه از چالشها مشتمل بر373 نکته کلیدی، 41 تم فرعی و 9 تم اصلی ایجاد شد، که در مصاحبه و تحلیل نتایج، مورد استفاده قرار گرفت. نتایج مصاحبهها، بیانگر الگویی با 262 نکته کلیدی، 44 تم فرعی و 10 تم اصلی از چالشهای توسعه خدمات محوری در صنعت تولید است. چالشهای اصلی شامل: فرهنگ خدمات، مدیریت مشتری، انواع محصول-خدمت قابل ارائه، ارزش، قراردادها، سیستم تحویل خدمات، شبکه تأمین، مدیریت ریسک و تغییرات محیط اقتصادی است.
کلید واژگان
خدماتی شدن تولیدکنندگانسیستمهای محصول-خدمت
خدمات محوری
چالشها
شماره نشریه
41تاریخ نشر
2020-03-201399-01-01
ناشر
انجمن مدیریت راهبردی ایرانIran Strategic Management Society
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای مدیریت بازرگانی- دانشگاه آزاد-واحد علو م و تحقیقات تهرانانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
دانشکده مدیریت-دانشگاه آزاد اسلامی-واحد قزوین
شاپا
2228-68532676-6744




