تاثیر برنامه های فرهنگی دفاع مقدس بر هویت فرهنگی دانشآموزان (مورد مطالعه دبیرستانهای شهرستان شهرکرد)
(ندگان)پدیدآور
بیات, بهرامرئیسی سرتشنیزی, عباسمحبت خانی, جمشیدنوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی جامعهشناختی برنامه های دفاع مقدس بر هویت فرهنگی دانشآموزان دختر شهر شهرکرد انجام گردید. روش تحقیق میدانی از نوع همبستگی و برای نمونهگیری نیز از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای استفاده گردید. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه (دوره دوم) ناحیه یک و دو شهرستان شهرکرد که تعداد آنها 7152 نفر بوده و حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان تعداد 257 نفر تعیین گردید و جمعآوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه محققساخته انجام شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمونهای آماری شامل ضریب همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون و آزمون تحلیل واریانس استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که بین برنامه های فرهنگی دفاع مقدس شامل: برگزاری یادواره شهدا، برگزاری اردوهای راهیان نور، تشیع پیکر شهدای گمنام و اکران فیلمهای سینمایی و تلویزیونی مرتبط با دفاع مقدس با هویت دانش آموزان رابطه مثبت وجود دارد، اما بین انتشار وصایای شهدا و هویت فرهنگی دختران رابطهای مشاهده نگردید. همچنین ویژگیهای دموگرافیک شامل پایه تحصیلی در نتایج پژوهش تاثیری نداشتند.
کلید واژگان
برنامه های فرهنگیدفاع مقدس
هویت فرهنگی
دانشآموزان دختر
شهرستان شهرکرد
علمی-پژوهشی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2016-09-221395-07-01
ناشر
دانشکده علوم اجتماعیسازمان پدید آورنده
هیات علمی دانشگاه عالی دفاع ملیدانشگاه آزاد خوراسگان
دانشگاه عالی دفاع ملی




